Josilda da Conceição Gallery presenteert met genoegen de duo-tentoonstelling a comet, a rock, a dog, a house van de Braziliaanse kunstenaar Pedro Kastelijns (1997) en de Nederlandse kunstenaar Vincent Verhoef (1982).
Wij nodigen u uit voor de opening op zaterdag 4 maart van 16.00 tot 19.00 uur
Kastelijns zal recente werken tonen die deel uitmaken van zijn lopend onderzoek rond de polyhedrische betekenis van bakstenen muren. Zijn schilderijen beginnen vaak met het leggen van een raster, zoals het raster van een bakstenen muur, op het papier: elk raster heeft verschillende kleurintervallen en is ritmisch gelaagd met lijnwerk, rommelige verf, gecontroleerde ongelukjes, gecamoufleerde stripfiguren en andere objecten. Zo legt hij de ene markering na de andere vast op papier, net zoals opnames van anonieme voorbijgangers, zoals een kindertekening, een affiche en een tag kunnen samensmelten en zich in lagen verdelen tot nieuwe composities op een stadsmuur. Het resultaat zijn ongemakkelijke, onzekere, dubieuze en contrasterende composities die samenkomen door gevoelige en stiekeme lagen die schommelen tussen improvisatie en nauwgezette uitvoering, pure chaos en uiterste zorgvuldigheid. Manivel is een terugkerend personage in Kastelijns’ werk, bijvoorbeeld in Rocks & rocks & rocks…/Manivela. Het personage heeft de vorm van een door een baksteenpatroon versierde hand die een lepel met een kaars vasthoudt. Manivela, in zijn poging om door het leven te navigeren, draagt de ervaringen van de migratie van Brazilië naar Nederland, van het vinden van een pad, van het structureren en alleen staan, als een bakstenen muur, maar ook van het spelen en vormen van de werkelijkheid om hem heen.
Verhoef presenteert een serie schilderijen waarin objecten en geografieën uit het dagelijks leven naast het grotere domein van de nachtelijke hemel en hemellichamen worden geplaatst. In een van de schilderijen in de tentoonstelling getiteld Messier 51 wordt een spiraalvormig sterrenstelsel op een overhemd geplaatst, wat een mogelijke overeenkomst suggereert tussen een sterrenstelsel en een alledaags voorwerp. Objecten van de kunstenaar of uit zijn directe omgeving vormen het voorwendsel om onderwerpen aan te snijden die hem dierbaar zijn: het geheim van de sterren, toeval en causaliteit, geschiedenis en haar verbeelding. Dit laatste wordt verkend in het schilderij Het geboortehuis van Jeanne d’Arc, waar we een verkleinde weergave zien van de gevel van het geboortehuis van de patroonheilige. Naar verluidt handelde Jeanne d’Arc onder goddelijke leiding en oversteeg zij de rol van het geslacht om militair leider en redder van Frankrijk te worden. Verhoef suggereert een overeenkomst tussen de grafische vorm van het huis, gelegen in het dorpje Domrémy-la-Pucelle, en het opmerkelijke leven van haar historische bewoner. Andere werken in de tentoonstelling maken gebruik van soortgelijke mechanismen om te speculeren over hun onderwerp, variërend van historische gebeurtenissen, zoals de passage van de komeet van Halley in het jaar 1066, tot het persoonlijke, zoals het polshorloge van de kunstenaar.