We zijn verheugd om onze eerste post-zomer tentoonstelling aan te kondigen: ABOUT PHOTOGRAPHY, waarin het werk van Simone Hoàng en Esmee van Zeeventer samenkomen.
Techniek staat centraal in de fotografische verkenningen van Simone Hoàng en Esmee van Zeeventer. Hoàng toont een nieuwe serie waarin ze de genormaliseerde toepassing van chroma key blauwe en groene schermen verandert. Van Zeeventer verzet zich tegen de snelle veranderingen die tegenwoordig in de fotografie plaatsvinden door betekenis toe te kennen aan de processen die worden ondervonden via analoge praktijken.
In Hoàng’s nieuwste project, getiteld “Movie Star”, verschillen de gebruikte schermen van elkaar qua kleurnuances en materiaal. Hier stelt de kunstenaar een reflectie voor over percepties van het onderwerp. Over het algemeen wordt de techniek van chroma keying gebruikt om een achtergrond van het onderwerp van een foto of video te verwijderen en dit kan met elke uniforme en onderscheidende kleur worden gedaan, waardoor onderwerpen lijken alsof ze zich op elke locatie bevinden zonder deze daadwerkelijk te verlaten. Hoàng overdenkt verder de concepten van ‘achtergrond’ en technologie door te kijken hoe iemand een persoonlijke band met hun apparaat kan hebben door het aanpassen van achtergronden, maar er is toch een zekere vervreemding van het afgebeelde onderwerp. Een bekende fotobehangfoto getiteld “Catalina Island”, een rotsachtige landvorm voor de kust van Zuid-Californië, VS, diende als startpunt voor dit project
Op vergelijkbare wijze stelt Van Zeeventer ons de vraag – wat als je een dagdroom niet kunt onderscheiden van de werkelijkheid? Een fascinatie tussen werkelijkheid en fictie, de kunstenaar neemt bewust technische ‘fouten’ op als onderdeel van haar creatieve proces, waarbij ze het beschouwt als een intuïtieve manier van werken die Van Zeeventer helpt integrale inzichten in materialiteit te ontwikkelen. De kunstenaar verklaart dat de beelden die ontstaan via een langdurig en nauwgezet proces in de donkere kamer, bestaan als een fragment van de echte wereld, het alledaagse. Echter, hierdoor is er een fragmentatie van wat men ziet tot ergens dat bestaat in het tussenin. De onderscheidende esthetiek van Hoàng en Van Zeeventer komen samen in een bespreking die raakt aan waargenomen realiteiten en technische praktijk binnen het fotografische medium.