menu
Tentoonstelling — Gemengde media, Installatie, Overig, Sculptuur

Ana Navas – A Veil as a Glaze

Datum:
25 mei t/m 25 augustus 2024
Deelnemer:
→ Oude Kerk
Oudekerksplein 23
1012 GX Amsterdam
Open:
  • maandag 10:00—18:00
  • dinsdag 10:00—18:00
  • woensdag 10:00—18:00
  • donderdag 10:00—18:00
  • vrijdag 10:00—18:00
  • zaterdag 10:00—18:00
  • zondag 13:00—17:30
Admission
→ With ticket
Vandaag open van 10:00 tot 18:00

In A Veil as a Glaze gaat kunstenaar Ana Navas op zoek naar reizende motieven in onze beeldcultuur. Navas presenteert van 25 mei t/m 25 augustus in de Oude Kerk een serie glassculpturen die bestaan uit collages van patronen die ze ontleende aan het bloemmotief van het achttiende-eeuwse behang in de Spiegelkamer, de ruimte waar Rembrandt zijn huwelijksakte tekende. Maar ook aan zijn portretten van Saskia als de Romeinse godin Flora. Saskia, zijn vrouw en muze die in de kerk begraven werd. Navas onderzoekt in haar werk hoe onze blik op de wereld altijd wordt beïnvloed door onze persoonlijke geschiedenis, tijd en omgeving.

Beeld: Aad Hoogendoorn

Navas’ glascollages laten nieuwe connecties ontstaan tussen beelden, ervaringen, ideeën, tijden en plaatsen en voegen zich in het interieur van de Oude Kerk waarin veranderingsprocessen zichtbaar zijn en van alle tijden.

Reizende details en motieven

Een rode draad in Navas’ werk is haar fascinatie voor details en motieven in de beeldcultuur die zich voortdurend verplaatsen tussen verschillende disciplines, zoals kunst en design, maar ook genres en tijdperken. Navas is geïnteresseerd in beelden die eigen verlangens, taboes en ideeën weerspiegelen, vooral in relatie tot ‘het vreemde’ en ‘de ander’. In haar werk onderzoekt ze de wisselwerking tussen hoge en populaire cultuur en de manier waarop kunst wordt waargenomen en getransformeerd buiten de context van de kunst zelf. 

Fantasierijke verbeeldingen

In de recent gerestaureerde Spiegelkamer raakte Navas gefascineerd door het beschilderde behang met vogel- en bloemmotief. De bladeren van de ranken komen niet overeen met de bloemen. Deze fantasie planten deden Navas denken aan schilderijen van West-Europese kunstenaars zoals Picasso en Matisse die vrouwen schilderden in ‘oosterse’ sferen. Ook deed het haar denken aan de fantasievolle schilderijen van Rembrandt van Rijn waarop hij zijn vrouw, Saskia van Uylenburgh, als Flora afbeeldde, de Romeinse godin van bloemen en lente. Rembrandt registreerde in de Spiegelkamer zijn huwelijk met Saskia.

Beeld: Aad Hoogendoorn

Over Ana Navas

Ana Navas, geboren in 1984 in Quito, Ecuador, en opgegroeid in Venezuela, is een multidisciplinair kunstenaar. Haar werk richt zich op thema’s als assimilatie en toe-eigening, met de nadruk op de oorsprong van kunst- en designobjecten en de relatie tussen hoge en populaire cultuur. Van 2004 tot 2010 studeerde ze aan de Staatliche Akademie der Bildenden Kunste in Karlsruhe, waar ze van 2010 tot 2011 als Meisterschülerin (MA) bij Franz Ackermann bleef. Tussen 2012 en 2014 was ze resident bij De Ateliers in Amsterdam. Het werk van Navas wordt getoond op tal van solo- en groepstentoonstellingen en is opgenomen in museumcollecties in Nederland en in het buitenland.