Bad Color Combos geeft een overzicht van het recente werk van de kunstenaar Yto Barrada, met onder meer film, textiel, fotografie en sculptuur. Deze solotentoonstelling brengt Barrada’s werk van de laatste vijf jaar en speciaal nieuw ontwikkeld werk bijeen. Dit is haar eerste solotenstoonstelling in Nederland met niet eerder getoond, multidisciplinair werk.
In Bad Color Combos onderzoekt Yto Barrada culturele fenomenen, persoonlijke geschiedenissen en natuurlijke processen. Vanuit een feministisch en ecologisch perspectief brengt Barrada verschillende thema’s naar voren zoals de versnelling en vertraging van de tijd, moederschap, spel, het ambacht van het verven met natuurlijke kleurstoffen en kleur als materiaal; tradities van het modernisme en onze vergeefse pogingen om de natuur te beheersen.
MODERNISME, EEN ANDERE BLIK
Yto Barrada verwijst in haar werk vaak associatief naar het internationale modernisme in een poging westerse kunstopvattingen te ontregelen en de lokale vraagstukken van globalisering te onderzoeken. In de serie After Stella zoomt ze in naar een specifiek moment in de geschiedenis van de abstracte schilderkunst: de colorfield-schilderijen die de Amerikaanse kunstenaar Frank Stella halverwege de jaren zestig maakte. Stella liet zich inspireren door zijn reizen in Marokko en vernoemde schilderijen naar Marokkaanse steden. Daarnaast refereert Barrada ook aan Mohamed Chebaa, Farid Belkahia en Mohammed Melehi, schilders verbonden aan de Casablanca School in de jaren 1960, pioniers van het Noord-Afrikaans modernisme.
FILMS
In deze tentoonstelling worden drie van Barrada’s belangrijkste (8 en 16 mm) films gepresenteerd: Tree Identification for Beginners (2017), The Power of Two or Three Suns (2020) en Continental Drift (2022).
The Power of Two or Three Suns is opgenomen in een industrieel testlaboratorium waar verschillende materialen en producten worden onderworpen aan kunstmatig gesimuleerde natuurlijke krachten om hun duurzaamheid te beoordelen. De blootstelling van kleuren aan de kracht van de (artificiële) zon fungeert als metafoor voor het verstrijken van de tijd, voor veroudering en verval, en voor de impact van klimaatverandering en de ecologische crisis.
COLLECTIVITEIT
Naast haar sociaal-politieke engagement, is Yto Barrada’s artistieke praktijk gebaseerd op het idee van gemeenschap, artistieke verwantschap en samenwerking met vrienden en familie. In een zaal waar het idee van spel, educatie en experiment centraal staat, presenteert zij niet alleen haar eigen werk, maar ook dat van andere vrouwelijke kunstenaars van verschillende generaties: Elodie Pong (1968) en Bettina (Bettina Grossman, 1927-2021) evenals nieuw werk dat zij samen met haar 8-jarige dochter Tamo maakte.
OVER YTO BARRADA
Yto Barrada werd geboren in Parijs in 1971, groeide op in Marokko en studeerde geschiedenis en politieke wetenschappen aan de Sorbonne, Parijs. Sindsdien woont en werkt ze in Tanger en New York.
Barrada’s werk is tentoongesteld in Tate Modern (Londen), MoMA (New York), The Renaissance Society (Chicago), Witte de With (Rotterdam), Haus der Kunst (München), Centre Pompidou (Parijs), Whitechapel Gallery (Londen), en de Biënnale van Venetië van 2007 en 2011. Ze heeft vele internationale onderscheidingen ontvangen, meest recentelijk de 2022 Queen Sonja Print Award (Oslo).
In 2006 richtte Barrada de Cinémathèque de Tanger op, het eerste filmhuis en cultureel centrum van Noord-Afrika. Haar nieuwste project is The Mothership, een eco-feministisch onderzoekscentrum en residency, gericht op natuurlijke kleurstoffen en textiel, en gehuisvest in een boerderij in Tanger. De plantenextracten uit deze tuin leverden de kleurstoffen voor veel van de kunstwerken in deze tentoonstelling.