menu
Tentoonstelling — Keramiek

CONTEMPORARY CERAMICS COLLECTIVE

Datum:
2 maart t/m 16 mei 2024
Deelnemer:
→ Galerie Fontana
Lauriergracht 142, 1016 RT Amsterdam
1016 RT Amsterdam
Open:
  • woensdag 13:00—1800
  • donderdag 13:00—18:00
  • vrijdag 13:00—18:00
  • zaterdag 13:00—18:00
Admission
→ Free admission
Vandaag open van 13:00 tot 18:00

CAROLEIN SMIT
ELMAR TRENKWALDER
FEIPEL & BECHAMEIL
CHRISTIAN GONZENBACH
VIVIAN VAN BLERK
ETIENNE POTTIER
INEZ DE BRAUW
BORIS VAN BERKUM

Christian Gonzenbach, Domestication du Feu (Ford Transit), 2023, geglazuurde keramiek, 61 x 62 x 55 cm, uniek (serie van 4) – Met dank aan Galerie Sator Parijs

Galerie Fontana is verheugd om de expositie Contemporary Ceramics Collective te presenteren als een middel om de tijdloosheid van keramiek als een intuïtief ambacht te verkennen. Deze expositie brengt het werk samen van kunstenaars: Carolein Smit, Elmar Trenkwalder, Feipel & Bechameil, Christian Gonzenbach, Vivian van Blerk, Etienne Pottier, Inez de Brauw en Boris van Berkum.

Deze kunstenaars zijn misschien enigszins losgekoppeld van de historische context van het medium, waarbij de stukken dienen als een revitalisering van traditionele details, terwijl ze tegelijkertijd in balans worden gebracht door aspecten als humor, decadente geweld, satire en zelfs dierlijke sensibiliteit. Voortkomend uit de huidige tijdsgeest is er een duidelijk meesterschap te zien in deze collectie geselecteerde werken. De barokachtige beelden van Elmar Trenkwalder (1959) worden vakkundig in evenwicht gebracht met de geometrische symmetrie van het kunstenaarsduo Feipel & Bechameil (1975 | 1964). Architectuur wordt gezien als een transformerende discipline in de ontwikkeling van moderniteit en uiteindelijk de hedendaagse sfeer.

Inez de Brauw, Initial Avowal, 2023, Olie- en acrylverf op doek gemonteerd op dibond, keramische lijst, 53 x 47 cm, uniek
 

Een eigentijdse draai aan orthodoxe opvattingen over keramische kunst kan worden beschouwd in de surrealistische ecologische vormen van het werk van Vivian van Blerk (1971), Etienne Pottier (1983) en Carolein Smit (1960). De aanwezigheid van de mens geeft aanleiding tot nieuwe ecosystemen en nieuwe gezichtspunten, tijdelijk afval dat de menselijke ervaring op een transformerende manier bezaait. Of het nu gevangen zit in de menselijke greep of een voortdurende vernieuwing is, milieubewustzijn sluipt in deze figuratieve beelden. Menselijke dwaasheid is noch volledig destructief noch slechts, echter, mythologische ondertonen dienen als een thematisch ankerpunt dat fungeert als een soort moreel kompas.

Een blik op het kostbare en transcendente hervat met het werk van Boris van Berkum (1968) in zijn heronderhandeling van het Kabra-masker, met betrekking tot de Surinaamse Winti-religie. De creatie van een ceremonieel kunstobject biedt waardevolle continuïteit in de functionaliteit van het stuk, terwijl het opnieuw voorstellen van de brug tussen twee culturen (Nederlands-Surinaams). Op dezelfde manier onderzoekt het werk van De Brauw (1989) gevoelens van wrijving tussen verschillende tijdperken en verschillende culturen. Het heronderzoeken van bestaande discoursen maakt deel uit van het verkennen van de relatie tussen representatie en realiteit. Van het ontcijferen van onderwerp tot medium, combineert Gonzenbach (1975) alchemistische materialen zoals gietmetaal (aluminium, lood, tin), steenkool, cement, polystyreen, zwavel en gips. Het werk van Gonzenbach wordt gekenmerkt door zijn vermogen om op speelse, verontrustende en zelfs verrassende wijze nieuwe vormen voort te brengen. Negatieve ruimte wordt gewicht gegeven in zijn kunstzinnige constructies.

Martine Feipel & Jean Bechameil, Dreamers II, Geglazuurde keramiek, 129 x 64 x 38 cm, uniek, 2023

Uniek in hun standpunten, vloeit deze groep kunstenaars naadloos door verschillende tropen – die op een verrukkelijke en amusante manier worden gearticuleerd door hun keramische praktijk. Van architectuur tot romantiek, het surrealistische, milieubewustzijn, hedendaagse discours en zelfs alchemie, deze tentoonstelling staat gepositioneerd als een prachtige verzameling.

Opening: zaterdag 2 maart 2024 16.00 – 18.00

Dank aan de galeries die verbonden zijn met onze gastkunstenaars:

Elmar Trenkwalder | Galerie Maurits van der Laar & Galerie Bernard Jordan, Paris
Etienne Pottier | Galerie DYS, Brussels
Christian Gonzenbach | Galerie Sator, Paris

Elmar Trenkwalder, WVZ 359 S, Geglazuurde aardewerk, 2020, 75 x 24 x 16 cm, uniek – Met dank aan Galerie Maurits van der Laar & Galerie Bernard Jordan  
 
Vivian van Blerk, Odyssey – Splash, 2024, Porselein, 33 x 21 x 10 cm, uniek
Etienne Pottier, Prepare to Rise, 2023, Geglazuurd aardewerk, 78 x 60 x 10 cm, uniek – Met dank aan Galerie DYS, Brussel