De langverwachte Amsterdam Art Week is officieel van start gegaan. De derde tentoonstelling bij m.simons is samengesteld door Nazif Lopulissa. Lopulissa heeft een showcase samengesteld met het werk van Trudy Benson en Claude Viallat, naast zijn eigen schilderkunst, die getuigt van de breedte van zijn artistieke visie.
Claude Viallat, een prominent kunstenaar wiens artistieke parcours teruggaat tot de jaren 1960, speelde een essentiële rol in de heropleving van de schilderkunst als dominant medium in de internationale kunstscène. Samen met kunstenaars als Buren, Dezeuze en Cane, en tijdens de opkomst van de filosofische beweging van het post-structuralisme, herontdekte Viallat de mogelijkheden van de schilderkunst. De huidige tentoonstelling toont met trots een schilderij uit 1981 van meer dan 2,5 meter breed. Viallat gebruikt op ingenieuze wijze een deel van een oude legertent als doek, waarop hij zijn kenmerkende motief aanbrengt in verschillende boeiende kleurstellingen. Dit kunstwerk illustreert Viallats voortdurende toewijding aan het uitdagen van vooroordelen over medium, decor en structuur, een toewijding die van de jaren zestig tot heden is blijven bestaan.
Trudy Benson, bekend om haar innovatieve verkenning van lagen en hun interactie, toont een kunstwerk uit 2015. Bensons artistieke proces omvat het gebruik van verschillende soorten verf en applicatietechnieken, wat resulteert in getextureerde en multidimensionale visuele ervaringen. Haar werk toont de invloed van digitale technologie, mid-century abstractie en neo-geo elementen, waardoor een eigentijdse draai wordt gegeven en een werkelijk unieke en boeiende esthetiek ontstaat. Schaal speelt ook een belangrijke rol in Bensons kunstenaarschap, aangezien ze voornamelijk op grotere doeken werkt, met als doel de kijkers van verschillende afstanden te betrekken. Deze benadering stelt hen in staat de leesbaarheid van haar werk van veraf te waarderen, terwijl ze van dichtbij in de ingewikkelde details kunnen opgaan. Via haar schilderijen nodigt Trudy Benson de kijker uit om het ingewikkelde samenspel van lagen, processen en de materialiteit van het kunstwerk te verkennen.
Nazif Lopulissa, de curator van de tentoonstelling, presenteert op de linkermuur een betoverend kunstwerk van eigen makelij. Het werk, getiteld “A Story” (2022), speelde een centrale rol bij de toekenning van de prestigieuze Wolvecamp-prijs voor schilderkunst in 2022. Dit kunstwerk, dat bijna 3 meter hoog en 4 meter breed is, vat prachtig Lopulissa’s artistieke praktijk van het afgelopen jaar samen. Het creatieproces bestaat uit gelaagde stappen, te beginnen met een collage van diverse geschilderde vormen op een groot vel lichtbruin doek. Eenmaal tevreden over de compositie, knipt Lopulissa de collage nauwgezet in stroken van 2 cm breed, die hij vervolgens samenweeft met blanco grijs linnen, wat resulteert in een visueel verbluffend kunstwerk.
De tentoonstelling als geheel is een eerbetoon aan de buitengewone talenten van zowel Trudy Benson als Claude Viallat. Bensons onderzoek naar droge lagen, die doen denken aan digitale illustratieprogramma’s, leidt tot nauwgezet geconstrueerde composities. Viallats grote invloed op het medium schilderkunst van de afgelopen zes decennia blijft talloze kunstenaars beïnvloeden en inspireren. Deze tentoonstelling is een viering van hun opmerkelijke bijdragen en bevestigt hun gewaardeerde posities binnen de kunstwereld.
Amsterdam Art Week belooft een meeslepende en ontzagwekkende ervaring voor kunstliefhebbers en -kenners. De tentoonstelling, samengesteld door Nazif Lopulissa bij m.simons, biedt een unieke kans om getuige te zijn van de transformerende kracht van de schilderkunst en de grenzeloze creativiteit van drie uitzonderlijke kunstenaars.