Tentoonstelling — Schilderij

Eat The Heart Gently – Jacqueline Peeters

Datum:
15 oktober t/m 19 november 2022
Deelnemer:
→ Gerhard Hofland
Bilderdijkstraat 165 C
1053 KP Amsterdam
Open:
  • donderdag 13:00—17:00
  • vrijdag 13:00—17:00
  • zaterdag 13:00—17:00
Start 15 okt

Opening Zaterdag 15 Oktober van 17:00 – 19:00 uur.

Ter gelegenheid van de eerste galerietentoonstelling van Jacqueline Peeters verschijnt een publicatie met een inleidende tekst van Dominic van den Boogerd, kunstcriticus en oud-directeur van De Ateliers, Amsterdam.

Jacqueline Peeters, Eat the heart gently, ca. 60 pagina’s, ca. 40 illustraties, ontwerp: Onck West, uitgegeven door Motta Art Books, isbn  978-90-807520-0-9 Nederlands/Engels

In de vroege jaren negentig begon Jacqueline Peeters met het maken van uitnodigingen en affiches voor fictieve tentoonstellingen van onverkochte schilderijen in niet-bestaande galeries – een schreeuw om aandacht en een poging om haar carrière als kunstenaar van de grond te krijgen. Dit marketingoffensief werd het onderwerp van haar werk. Onder de naam Madame de Parme maakte zij brutale schilderijen met de tekst Unsold Painting no. 41, no. 42, et cetera, en schilderde zij prijslijsten van haar onverkochte werken.

In haar recente schilderijen stelt Peeters zich de visgraat-parketvloeren voor van haar gedroomde galeries. Op sommige van deze schilderijen staan Engelse woorden te lezen als brownedfoxed (met bruine of gele vlekken), torn (gescheurd), of burnt (verbrand), kwalificaties die gebruikt worden in veilingcatalogi van oude meesters. Ze verwijzen naar de honderden schilderijen en tekeningen die Peeters al jaren in een oude schuur bij haar huis bewaart en naar de erbarmelijke staat waarin ze ongetwijfeld ooit aangetroffen zouden worden als haar oeuvre niet aan de vergetelheid onttrokken zou zijn.   

Over sommige van haar oude, onverkochte schilderijen schildert Peeters vensters, als doorkijkjes naar het verleden. Haar spel met heden en verleden komt ook tot uiting in de schilderijen over haar Indische familiestamboom. Die zijn zowel een knipoog naar het huidige identiteitsdenken als een eerbetoon aan haar voorouders.

Namen spelen een belangrijke rol in de schilderijen van Peeters. Zo legt zij in haar werk verbanden tussen haar familiestamboom en titels van werken van Édouard Manet (La Brune) en Henri Matisse (La Mulâtresse). In een ander werk combineert zij haar voornaam met de namen van mannen die ooit een Jacqueline als geliefde hadden (John F. Kennedy, Pablo Picasso). Het resultaat is een zowel lichtvoetig als dramatisch schilderij-gedicht met Booleaanse operatoren.

Jacqueline Peeters (1961, Eindhoven) woont en werkt in Geraardsbergen (BE). Zij studeerde aan de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg en was van 1984 tot 1986 resident aan Ateliers 63 in Haarlem. In 1987 won zij de Koninklijke Prijs voor de Schilderkunst. Zij had solotentoonstellingen bij Motta Art Books in Eindhoven (1991), Kabinett in Bern (1998), Galerie van het Rhok in Brussel (Ballade van Vraag en Aanbod,1999), Zazà Ramen in Milaan (Unsold Paintings, 2020) en een trio-tentoonstelling bij Wals in Herzele (2022).

Liebespaar, 2021 Oil on canvas 150 x 200 cm
Four windows, 2022 Oil on canvas 140 x 190 cm
Unsold painting no.443, Oil on canvas, 50 x 50 cm
Price list Edna Offenbach to Lee Le Gac,2019, Oil on canvas, 160 x 200 cm