Galerie Fontana is verheugd om de eerste solo-expositie van Jacquie Maria Wessels in de galerie te presenteren, getiteld Exploring the Fields. De première van Dubious Appeal zal worden getoond, samen met eerder werk van de kunstenaar uit haar series Garage Stills, Fringe Nature en Memory Master. Diverse in hun thematische fundamenten is de analoge fotografie van Jacquie Maria Wessels zowel poëtisch als sinister. De officiële opening vindt plaats op 2 november van 16:00 uur tot 18:00 uur, waarbij Jacquie Maria Wessels aanwezig zal zijn.
Over de tentoonstelling en werken
Garage Stills valt op door het verrassende kleurgebruik. Tijdens haar bezoek aan verschillende garages, van Amsterdam tot Sri Lanka, verkent zij deze wonderlijke ruimtes door ter plaatse stillevens te creëren met de intrigerende en persoonlijke voorwerpen die ze daar vindt. Deze serie kan worden gezien als de voorloper van Fringe Nature, waarin Jacquie Maria Wessels verder gaat dan de autoreparatiegarages en haar lens richt op de sporen van de natuur in de directe omgeving. De schamele aanwezigheid van loof doet denken aan de modernistische strijd tussen natuur en stedelijke ruimtes. De metanarratief van deze werken verwijst naar de huidige veranderingen in de auto-industrie, nu de relatie tussen milieubewustzijn en technologie onder de aandacht komt.
In Dubious Appeal onderzoekt Wessels verder de spanning tussen natuur en industrie. De bloemen, kleuren en vormen van deze composities verleiden de kijker, maar hebben tegelijkertijd iets bedreigends. Ze spelen met de (onbewuste) aantrekkingskracht van aantrekkelijk ontworpen verpakkingsartikelen die patronen en tinten hebben die geïnspireerd zijn op de natuur. Niet alles is wat het lijkt in deze soms-sinistere analoge foto’s; wat bloemen lijken te zijn, zijn dat misschien niet. Materiaal dat bestemd is om weggegooid te worden, bevindt zich tussen zijn figuurlijke tegenhangers.
Memory Master heeft een vergelijkbare visuele taal als Fringe Nature en Dubious Appeal in de schilderachtige beelden en afbeelingen van de natuur, een phantasmagorische reeks. De werken op golvende zijde vertegenwoordigen echter de herinneringen aan plaatsen waar je mogelijk bent geweest. De bijna mysterieuze impressionistische beelden doen denken aan vervagende herinneringen. De Memory Master Tree Installation (2021) speelt met het idee dat de bomen de herinneringen kunnen vastleggen als getuigen van wat er voorbijgaat. Sinds 1988 produceert Jacquie Maria Wessels deze serie, die ze vastlegt met een analoge 35 mm camera.
Over Jacquie Maria Wessels
Het werk van Jacquie Maria Wessels wordt wereldwijd tentoongesteld en maakt deel uit van de collecties van verschillende musea, waaronder het Rijksmuseum in Amsterdam (NL), Musée de la Photographie Charleroi (BE), Huis Marseille – Museum voor Fotografie Amsterdam (NL), Vincent van Gogh Huis (NL) en het Surinaams Museum in Paramaribo (SR). In 2023 publiceerde Ludion (BE) het fotoboek Garage Stills & Fringe Nature.