Galerie Fontana is verheugd over het succes van de eerste solotentoonstelling van Jacquie Maria Wessels in de galerie, getiteld Exploring the Fields. De première van Dubious Appeal werd getoond naast eerder werk van de kunstenaar uit haar series Garage Stills, Fringe Nature en Memory Master. Gevarieerd in thematische grondslagen, is de analoge fotografie van Jacquie Maria Wessels zowel poëtisch als sinister. Op zaterdag 18 januari vindt de finissage plaats van 15:00 tot 18:00 uur.
Garage Stills
Garage Stills valt op door het verrassende gebruik van kleur. Tijdens het bezoeken van verschillende garages, van Amsterdam tot Sri Lanka, verkent de kunstenaar deze wonderlijke ruimtes door ter plekke stillevens te creëren met de intrigerende en persoonlijke objecten die ze daar aantreft. Deze serie kan worden gezien als de voorloper van Fringe Nature, waarin Jacquie Maria Wessels verder gaat dan de autoreparatiegarages en haar lens richt op de sporen van de natuur in de directe omgeving. De schrale aanwezigheid van groen doet denken aan de modernistische strijd tussen natuur en stedelijke ruimtes. Het metanarratief van deze werken verwijst naar de huidige veranderingen in de auto-industrie, nu de relatie tussen milieubewustzijn en technologie in beeld komt.
Dubious Appeal
In Dubious Appeal onderzoekt Wessels verder de spanning tussen natuur en industrie. De bloemen, kleuren en vormen van deze composities verleiden de kijker – maar hebben tegelijkertijd iets dreigends. Ze spelen met de (onbewuste) aantrekkingskracht van verleidelijk ontworpen verpakkingsartikelen met patronen en tinten geïnspireerd door de natuur. Niet alles is wat het lijkt in deze soms sinistere analoge foto’s; wat op bloemen lijkt, hoeft dat niet te zijn. Materiaal dat bestemd is om weggegooid te worden, bevindt zich tussen zijn figuratieve tegenhangers.
Memory Master
Memory Master heeft een vergelijkbare beeldtaal als Fringe Nature en Dubious Appeal in de schilderachtige beelden en weergaven van de natuur, een fantastische sequentie. De werken op golvende zijde vertegenwoordigen echter de herinnering aan plaatsen waar je misschien bent geweest. De bijna mysterieuze impressionistische beelden doen denken aan vervagende herinneringen. De Memory Master Tree Installation (2021) speelt met het idee dat bomen herinneringen kunnen vastleggen als getuigen van wat voorbijgaat. Sinds 1988 produceert Jacquie Maria Wessels deze serie, die ze vastlegt met een analoge 35mm-camera.
Over de kunstenaar
Het werk van Jacquie Maria Wessels wordt wereldwijd tentoongesteld en is opgenomen in de collecties van verschillende musea, waaronder het Rijksmuseum in Amsterdam (NL), Musée de la Photographie Charleroi (BE), Huis Marseille – Museum voor Fotografie Amsterdam (NL), Vincent van GoghHuis (NL) en het Surinaams Museum in Paramaribo (SR). In 2023 publiceerde Ludion (BE) het fotoboek Garage Stills & Fringe Nature.
Foto’s door Gert Jan van Rooij