Tentoonstelling — Installatie

Ibrahim Mahama – Garden of Scars

Datum:
5 november 2022 t/m 19 maart 2023
Deelnemer:
→ Oude Kerk
Oudekerksplein 23
1012 GX Amsterdam
Open:
  • maandag 10:00—18:00
  • dinsdag 10:00—18:00
  • woensdag 10:00—18:00
  • donderdag 10:00—18:00
  • vrijdag 10:00—18:00
  • zaterdag 10:00—18:00
  • zondag 13:00—17:30
→ meld je aan voor dit evenement
Vandaag open van 10:00 tot 18:00

Oude Kerk presenteert: Ibrahim Mahama –  Garden of Scars.

Ibrahim Mahama groeide de afgelopen jaren uit tot een internationaal gerespecteerd kunstenaar. Speciaal voor de Oude Kerk, Amsterdams oudste gebouw, ontwikkelde Mahama een ruimtevullende installatie. Dit is Mahama’s eerste solo tentoonstelling in Nederland. Zijn werk onderzoekt een mondiale geschiedenis van handelsroutes, migratiestromen en (post)kolonialisme.

Ibrahim Mahama, Garden of Scars, Oude Kerk Amsterdam (2022). Beeld: Mike Bink

Over de installatie
Op uitnodiging van de Oude Kerk werkte Mahama de afgelopen twee jaar aan een nieuwe installatie. Garden of Scars verbindt de geschiedenis van de Oude Kerk met een internationale (historische) context. Verspreid door het gebouw staan honderden sculpturen opgesteld. In de nissen verschillende nissen hangen grootschalige houtskooltekeningen. Honderden vleermuizen bevolken de gewelven. De sculpturen en tekeningen zijn samengesteld uit afgietsels en overtrekken (frottages) die hij maakte van de grafzerken in de Oude Kerk en de vloeren en muren van eeuwenoude (Nederlandse) forten langs de Ghanese kust. Zoals Fort Elmina (1482), een van de oudste Europese gebouwen in West-Afrika. De breuken en scheuren in de sculpturen en de krassen in de tekeningen verbeelden voor Mahama een geschiedenis van mislukking en reparatie.

For me it was very interesting to be able to look at the memory of the space, in relation to the echoes of history, and connection to other spaces.
Ibrahim Mahama

Ibrahim Mahama, Garden of Scars, Oude Kerk Amsterdam (2022). Beeld: Mike Bink

Achtergrond
Het 3000m2 grote vloeroppervlak van de Oude Kerk wordt gevormd door grafzerken. Er zijn vele levensverhalen en herinneringen aan verbonden waar mensen zich tot op de dag van vandaag mee identificeren. Mahama beschouwt de grafstenen in de Oude Kerk als een vorm van collectief geheugen, en stelt vragen over de sociale en politieke aspecten van de vorming daarvan. De familiegeschiedenissen van de kooplieden, kapiteins, burgemeesters die in de Oude Kerk begraven zijn, worden door hem verbonden met de sporen van de geschiedenis van de eeuwenoude (Nederlandse) forten langs de kust van Ghana. De forten werden vanaf de 15e eeuw aan de West-Afrikaanse kust gebouwd door handelaren uit Europa, waaronder Nederlanders. Zo diende Fort Elmina aanvankelijk de goudhandel en speelde later een belangrijke rol in de ontwikkeling van de Trans-Atlantische slavenhandel. Mahama wil deze gedeelde geschiedenis zichtbaar maken en belicht de wereldwijde netwerken die gekoppeld zijn aan beide plekken.

Ibrahim Mahama, Garden of Scars, Oude Kerk Amsterdam (2022). Beeld: Mike Bink

Over Ibrahim Mahama
Ibrahim Mahama (1987) groeide de afgelopen jaren uit tot een internationaal gerespecteerd kunstenaar. Hij woont en werk tussen zijn geboortestad Tamale en de Ghanese hoofdstad Accra. Hij studeerde schilder- en beeldhouwkunst aan de Kwame Nkrumah University of Science and Technology, Kumasi, Ghana. Tijdens zijn universiteitsjaren begon hij aan een reeks interventies en activiteiten die reflecteren op thema’s als globalisering, arbeid en de circulatie van goederen, met werken die ook tot stand kwamen dankzij een reeks samenwerkingen met Ghanese burgers. In 2019 richtte hij in Tamale het Savannah Centre of Contemporary Art op, waar onder meer workshops voor scholieren zijn en tentoonstellingen van Ghanese kunstenaars worden georganiseerd. In 2020 opende hij het uitgestrekte studiocomplex Red Clay Studio, met tentoonstellingsruimten, onderzoeksfaciliteiten en kunstenaarsresidenties. In 2020 werd aan hem de Prins Claus Prijs toegekend voor zijn inzet voor de verbetering van sociale omstandigheden en de ontwikkeling van cultuur in zijn thuisland Ghana.

Deze tentoonstelling is tot stand gekomen dankzij genereuze bijdragen van Ammodo en Fonds 21.