Tentoonstelling + Boekenpresentatie van 20 september tot 2 november 2024 bij Madé van Krimpen Gallery.
De Green Room is klaar om te SPELEN! Met varkensachtige neuzen, stroachtig haar en kippenvingers gebruikt Anne Verhoijsen haar gedurfde en eerlijke stijl om de levendige verbeelding van een kind vast te leggen. Haar tekeningen, die te zien zijn in haar nieuwe boek Getekend Anne, zijn een mix van figuren, gezichten en vormen met een humoristisch en avontuurlijk gevoel, waaronder ook keramiek.
De Green Room toont Anne’s portretten, waarin personages en relaties op een vrije, onbegrensde manier worden weergegeven. Haar tekeningen bevatten mannen, vrouwen en fictieve figuren in een levendige mix van kleuren, stippen en vormen. Haar werk bruist van het leven en spontaniteit, wat een speels en zorgeloos gevoel creëert.
Anne’s figuren verschijnen soms in acrobatische houdingen, oog in oog, of in trotse vertoningen. Haar onderwerpen variëren van haar nichtje Madelonne tot kunstenaars als Faith Ringgold en Jean-Michel Basquiat. Deze figuren zijn niet vastomlijnd, maar vertegenwoordigen thema’s en verhalen die Anne onderzoekt. Vaak zie je groepjes van twee, drie of vier figuren omringd door blauwe, groene of roze stippen. Deze aanpak laat haar onderwerpen oprecht en eerlijk overkomen. Hun eigenzinnige glimlachen en expressieve ogen lijken tot leven te komen en roepen een gevoel van verwondering op.
De tentoonstelling bevat ook een selectie van Anne’s keramiek, wat een nieuwe fysieke dimensie toevoegt aan haar tekeningen. Deze potten tonen personages, hoofden, mensen en dieren die lijken te leven en van vorm veranderen, wat hun onzekere lot in de oven weerspiegelt. “Zullen ze de hitte doorstaan?” vraagt Anne zich af, terwijl we in de Green Room afwachten.
Anne Verhoijsen (1951) groeide op in Someren in Noord-Brabant en begon op haar 45e met tekenen, helemaal vanaf het begin. Ze ontdekte dat tekenen als een kind de vrijste manier was om te creëren en haar hielp om haar grenzen te verkennen. In 2002 voltooide ze haar opleiding aan het Sandberg Instituut in Amsterdam en sindsdien heeft ze performance, video, fotografie en keramiek geïntegreerd in haar voornamelijk potlood-en-papier werk. Deze tentoonstelling belicht haar unieke vermogen om zichzelf uit te drukken en haar natuurlijke stijl vast te leggen.
Foto’s door Valentina Vos