menu
Events, Tentoonstelling — Installatie, Sculptuur, Video | Film

Giorgio Andreotta Calò | When it’s almost dark

Datum:
13 september t/m 16 november 2024
Deelnemer:
→ Annet Gelink Gallery
Laurierstraat 187-189
1016 PL Amsterdam
Open:
  • dinsdag 10:00—18:00
  • woensdag 10:00—18:00
  • donderdag 10:00—18:00
  • vrijdag 10:00—18:00
  • zaterdag 13:00—18:00
Admission
Free admission

Opening 13 september – 17:00 – 21:00

Annet Gelink Gallery kondigt met trots When it’s almost dark aan, Giorgio Andreotta Calo’s eerste solotentoonstelling in de galerie.

De tentoonstelling presenteert het project ΙΚΑΡΟΣ (ICARUS), oorspronkelijk ontwikkeld tijdens Andreotta Calò’s deelname aan Into Nature (Emmen, 2020). Het project bestond oorspronkelijk uit een middellange film maar ontwikkelde zich tot een bredere reeks werken, met als doel de poëtische essentie van de film te vertalen naar de karakteristieke tentoonstellingsruimte. 

De film Icarus (2021) ontstond na een bezoek aan het voormalige vlinderpaviljoen van de dierentuin in Emmen. Na de verhuizing van de dierentuin raakte ook het paviljoen in verval. Vlak voor de uiteindelijke sloop in 2021, maakte Andreotta Calò deze film over een deskundige – en een autodidactische entomoloog die een kolonie nachtvlinders in het gebouw stichten, in een laatste symbolische handeling voor de vernietiging. In de verlaten tuin doorlopen de entomologen een cyclus van geboorte, bloei en vernietiging, geïnspireerd op Ovidius’ mythe van Icarus. Hun willekeurige acties worden manifestaties van de mythe, en de film – aanvankelijk een document van een biologische transformatie – groeit uit tot een testament van de mythische vertelling.

De labyrintische installatie van kooien in de galerie weerspiegelt de vlindertuin in de film en de structuur die Daedalus ontwierp in de mythe. Takken en cocons, gegoten in zilver en brons, worden tot leven gewekt door de plotselinge geboorte van motten, waardoor het traditionele concept van stilleven verschuift naar dat van de levende natuur. Waar het verhaal van Icarus in de film wordt verpersoonlijkt door de entomoloog en zijn leerling, trekt Andreotta Calò hier een parallel tussen de mythe en de mot.

Andreotta Calò’s fascinatie voor de symbiose tussen de natuur en de menselijke creatie wordt eveneens weerspiegeld in de Pinna Nobilis serie. De sculptuur, die gebruik maakt van zijde uit de zee en de verloren-was-methode in het bronsgietproces, bestaat uit een grote schelp van de gelijknamige soort. Voor deze tentoonstelling heeft de kunstenaar cocons van de Callosamia promethea (een zijdevlinder) aan het uiteinde van de sculptuur genaaid, waarbij byssusdraden werden gebruikt om het organische materiaal aan het gesmolten metaal te hechten. 

Door middel van een constellatie van werken die voortdurend de grenzen tussen menselijke artefacten en biologische manifestaties omverwerpen, wil de tentoonstelling de mythische dimensie van het verhaal reactiveren. When it’s almost dark bevindt zich zo in een permanente staat van wording, in de spanning tussen dag en nacht en de schemering van de verbeelding.    

  • Giorgio Andreotta Calò studeerde beeldhouwkunst aan de Academie voor Schone Kunsten in Venetië (IT) en aan de Weißensee Kunsthochschule in Berlijn (DE). Tussen 2001 en 2007 was hij assistent van Ilya en Emilia Kabakov. Hij was resident aan de Rijksakademie, Amsterdam (2009-11), Villa Arson, Nice (2012), en het ISCP, New York (2013-14), en zijn werk is tentoongesteld in talrijke solo- en groepstentoonstellingen in instellingen als de Oude Kerk, Amsterdam en Pirelli HangarBicocca, Milaan. Andreotta Calò nam in 2011 deel aan de Biënnale van Venetië als onderdeel van de internationale tentoonstelling en in 2017 in het Italiaanse nationale paviljoen. Hij woont en werkt in Venetië, waar hij beeldhouwkunst doceert aan de Academie voor Schone Kunsten. Onder de groepstentoonstellingen: “Everybody Talks About the Weather”, Fondazione Prada, Venetië, Italië (2023) Ambassade van Italië in Londen voor het project Italy at Frieze In Piena Crisi (2022); Rodeo, Piraeus, Griekenland (2021); Centro per l’arte contemporanea Luigi Pecci, Prato, Italië (2020); MAXXI, Rome (2020); Istituto Italiano di Cultura, New York (2019); Pirelli HangarBicocca, Milaan (2017); 16e Quadriennale d’Arte, Rome (2016); High Line, New York (2016); en Castello di Rivoli, Turijn (2014).