m.simons is verheugd om Gezelschap, een solo-expositie van Hans Hoekstra, te presenteren. De opening vindt plaats op vrijdag 13 september van 17:00 – 21:00. De expositie loopt tot 19 oktober.
De nieuwe serie schilderijen richt zich op één enkel onderwerp: de kamerplant. Hoekstra, bekend om zijn contemplatieve afbeeldingen van menselijke figuren in rust, verlegde zijn focus tijdens de pandemie naar stillevens, waarbij hij de stille aanwezigheid van planten onderzocht als vervanging voor menselijke interactie. De titel Gezelschap vat de intimiteit van deze nieuwe metgezellen samen, die Hoekstra dramatiseert door middel van gedurfde, vloeiende composities die het canvas domineren. Zijn werk in deze serie kenmerkt zich door scherpe contrasten, waarbij licht en kleur tot hun uitersten worden gedreven, wat een levendige spanning creëert tussen helderheid en schaduw.
Geschilderd op locatie, weerspiegelen deze werken een rigoureuze toewijding aan observatie. Hoekstra plaatste zijn ezel achter de planten en legde ze in real-time vast, een methode die zich onderscheidt van het werken met foto’s of gefantaseerde scènes. Hij merkt op: “Deze benadering hielp me om me onder te dompelen in de vorm, de kleuren en de omgeving van de plant. Door op deze manier aandacht aan de planten te schenken, werden de schilderijen bijna een dialoog tussen mij en de planten. Ondertussen inspireerden hun geduld en balans me steeds meer.” Deze immersieve praktijk, gericht op zorgvuldige observatie, verlegt de nadruk vanzelf van zelfexpressie. Het resultaat is een serie schilderijen waarin het ego van de kunstenaar naar de achtergrond verdwijnt, waardoor de subtiele details en inherente kwaliteiten van de planten met meer helderheid en aanwezigheid naar voren komen. Elk werk vangt de stille intensiteit van deze uitwisseling, waarbij een getrouwe weergave van de ervaring wordt benadrukt boven het opleggen van een subjectieve visie.
In veel van deze werken bracht Hoekstra een grondlaag van levendige, niet-gerelateerde kleuren aan, wat een element van spontaniteit introduceerde. “Deze basis dwingt me om beslissingen te nemen op het moment zelf—of ik de heldere achtergrond moet behouden of overschilderen—wat het schilderproces een improviserend karakter gaf,” legt Hoekstra uit.
Rudi Fuchs, die in 2021 over een eerder schilderij van Hoekstra schreef, beschreef de composities van de kunstenaar als een “constructie van observaties,” waarbij elk element zorgvuldig in balans is, maar subtiel verschilt in perspectief en schaal. De recente werken van Hoekstra lijken meer ingezoomd en meer gecentreerd rond één enkel motief. Er is minder sprake van de structuur van uiteenlopende vlakken en in plaats daarvan een kleurrijke overvloed. Reflecterend op zijn recente werk, merkt Hoekstra op dat: “In eerdere series combineerde ik verschillende voorbereidende tekeningen in een schilderij, waardoor het resultaat meer geconstrueerd werd. Maar met deze nieuwe werken heb ik me puur gericht op het samenspel van lijn, kleur, en de organische vormen van de ene plant voor me en gebruikte ik dat als uitgangspunt om met verf te spelen.”
Hans Hoekstra woont en werkt in Groningen. Zijn werk is op grote schaal tentoongesteld, met recente solo- en groepstentoonstellingen waaronder Verhaald Verbeeld, Museum Belvédère, Heerenveen, 2024, KABINETT, m.simons, Amsterdam, 2023, en Recente Schilderijen, m.simons, Amsterdam, 2022. Zijn schilderijen bevinden zich in verschillende prominente collecties, waaronder Museum Belvédère, Drents Museum, Assen en de DELA-collectie, Eindhoven. Hoekstra ontving recentelijk de Zoltin Peter Prijs.