menu
Tentoonstelling — Overig

Het Amsterdam van Piet van Eeghen

Datum:
29 maart t/m 30 juni 2024
Deelnemer:
→ Amsterdam Museum aan de Amstel 51
Amstel 51
1018 EJ Amsterdam
Open:
  • maandag 10:00—17:00
  • dinsdag 10:00—17:00
  • woensdag 10:00—17:00
  • donderdag 10:00—17:00
  • vrijdag 10:00—17:00
  • zaterdag 10:00—17:00
  • zondag 10:00—17:00
Admission
→ With ticket
Vandaag open van 10:00 tot 17:00

Op 29 maart 2024 opent de tentoonstelling Het Amsterdam van Piet van Eeghen. Zonder deze negentiende-eeuwse zakenman en filantroop had de stad er namelijk heel anders uitgezien. Als stichter van het Vondelpark en het Prinsengrachtziekenhuis en door initiatieven voor woningbouw drukte hij zijn stempel op de stad.

Weldoener, kunstverzamelaar en bankier

Het Vondelpark, Prinsengrachtziekenhuis, Rijks- en Stedelijk Museum: allemaal komen ze uit de 19e eeuw. Net als de eerste sociale woningbouw. Allemaal beginnen ze als ‘burgerinitiatief’. Niet opgericht door het stadsbestuur, maar door particulieren die zelf alles regelen en voor de financiering zorgen. Achter de schermen van deze projecten is één centrale figuur: de bevlogen zakenman Christiaan Pieter van Eeghen (1816-1889). 

Samen met zijn vrouw Cato Huidekoper behoort hij tot de rijkste Amsterdammers van zijn tijd. Met al dat geld en zijn enorme netwerk speelt Van Eeghen een cruciale rol in de modernisering van Amsterdam, dankzij zijn succesvolle burgerinitiatieven.

Het Vondelpark Jacob Olie collectie Stadsarchief Amsterdam

Romantische schilderijen

Van Eeghen is ook een groot kunstliefhebber. Zijn huis aan de Herengracht hangt vol met eigentijdse, romantische schilderijen. Daarnaast heeft hij een unieke collectie prenten en tekeningen van Jan en Caspar Luyken (17e/18e eeuw). Na zijn dood schenkt hij bijna al deze kunstwerken aan de stad. Ze behoren nu tot de collectie van het Amsterdam Museum zoals het schilderij Kinderen der zee van Jozef Israëls uit 1863.

In de tentoonstelling wordt stilgestaan bij Van Eeghen als Amsterdamse weldoener, kunstverzamelaar en bankier. Hij verdiende zijn geld onder meer met koloniale handel. Wat betekent dat voor onze hedendaagse blik op zijn filantropische werk? En welke rollen speelden vrouwen in al zijn activiteiten?

Jozef Israëls, Kinderen der zee 1863, Amsterdam Museum.