menu
Events, Tentoonstelling — Gemengde media, Schilderkunst, Werk op papier

In de voetstappen van Henk Peeters | Henk Peeters en Jan Schoonhoven

Datum:
13 september t/m 3 november 2024
Deelnemer:
→ The Merchant House
Herengracht 254
1016 BV Amsterdam
Open:
  • vrijdag 13:00—18:00
  • zaterdag 13:00—18:00
Admission
Free admission
Opening Galerieseizoen

Herfst openingsweekend samen met Amsterdam Art:

  • vrijdag 13 september, 17:00-21:00
  • zaterdag 14 september, 12:00-18:00

De basis voor deze tentoonstelling is de jubileumherdruk van de catalogus gepubliceerd door TMH voor de Jan Schoonhoven / Henk Peeters tentoonstelling van het eerste seizoen (2013/14). Nu keren we terug naar een selectie van de werken uit dit hoogtepunt van ons programma, waaronder een uitzonderlijke reeks tekeningen door Schoonhoven die Peeters verzamelde onder de titel ‘21 van de mooiste tekeningen’ en ook een aantal meesterwerken van Peeters zelf. Marsha Plotnitsky, oprichter en artistiek directeur van TMH, schrijft in de catalogus die onze nieuwe reeks van publicaties, Consequences-1-V, inluidt: 

Jan Schoonhoven (1914-1994) en Henk Peeters (1925-2013) waren oprichters van de Nul-groep, een collectief van Nederlandse kunstenaars die een sleutelrol speelden in de internationale Zero-beweging. […] Achteraf gezien is het duidelijk dat het project, de tentoonstelling en de catalogus over Schoonhoven en Peeters, een cruciale rol speelden bij het scherpstellen van de patronen in het programma van TMH – met bedoelde en onverwachte gevolgen.

TMH opende haar deuren in oktober 2013, met als locatie een 17-eeuws grachtenpand in Amsterdam. De opzet combineert een minimalistische galerieruimte, met grote ramen aan de straatkant, en een Barokke stijlkamer aan de achterkant, nog altijd met als pièce de résistance een uitzonderlijke plafondschildering van de godin Flora en haar putti. […] De tentoonstelling in TMH zette de werken van Peeters tegenover Schoonhovens tekeningen en de combinatie – ook door de ironie en sensualiteit in Peeters’ niet zo minimalistische benadering van Nul en de context van de architectuur van TMH – maakte dat het minimalisme leek te worden uitgedaagd door een barokke, oneerbiedige en humoristische geest.