Samen met onderzoeker en curator Fabienne Rachmadiev nodigt Framer Framed je graag uit voor In Extractive Terrains op zaterdag 3 juni van 15.00-17.00 uur. Op het programma staan filmvertoningen en een paneldiscussie waarin de imperialistische, koloniale en kapitalistische geschiedenis van extractie in Centraal-Azië en Oekraïne wordt verkend, samen met kunstenaars Haider Muhkit, Aiym Zaishshylyk en Darya Tsymbalyuk.
In Extractive Terrains toont werk van kunstenaars en onderzoekers die afkomstig zijn uit, en werken met, de omgevingen van Centraal-Azië en Oekraïne. Dit zijn regio’s die een verleden delen van Russisch imperialisme en kolonialisme in verband met hun natuurlijke hulpbronnen. Sinds de onafhankelijkheid in 1991 zijn steenkool, ruwe olie en aardgas bronnen van inkomsten en strijdpunten geweest voor de grootste spelers van de fossiele brandstofindustrie. Iets wat veel minder zichtbaar of besproken is, zijn de milieukosten van deze verschillende erfenissen die de structuren hebben gelegd voor verdere winning en vervuiling in de toekomst.
Beide regio’s zijn ook rijk aan noodzakelijke materialen die nodig zijn voor de transitie naar groene energie, waarbij Centraal-Azië bijna 40% procent van de wereldwijde reserves aan mineralen zoals koper, chroom en mangaan (een mineraal) in handen heeft. Vooral Kazachstan is een van ’s werelds grootste producenten van uranium. Ondertussen bezit Oekraïne grote lithiumreserves en is het gekoloniseerd vanwege zijn natuurlijke hulpbronnen, zoals steenkool, met tot op de dag van vandaag voelbare gevolgen voor mens en milieu.
Kunst en onderzoek bieden een ruimte waar deze verschillende dimensies grijpbaar worden gemaakt en in relatie/verstrengeld met elkaar worden gepresenteerd. De film Terimatu van Haider Mukhit richt zich op de mijnindustrie in Noord-Kazachstan en de geschiedenis van mijnwerkersstakingen onderdrukt door de Sovjet-koloniale macht. Zhaishylyk’s Concrete Enema volgt een rivier in het zuiden van Kazachstan die vervuild is met mijnafval en die de vervuiling naar de bevolking rond de rivier brengt, inclusief de familie van de kunstenaar. Ten slotte verbindt het werk Titel?? van Tsymbalyuk ons met het oosten van Oekraïne, waarbij de steenkoolgeschiedenis van de regio wordt verweven met Sovjetexecuties en archieven van plantenfossielen.
Geprogrammeerd in de context van Framer Framed’s tentoonstelling Charging Myths – waarin de effecten van lithiumwinning in Manono (Democratische Republiek Congo) worden onderzocht – biedt dit evenement een bredere kijk op de implicaties van extractivistische structuren in verschillende gebieden.
Het evenement wordt geprogrammeerd in de context van de tentoonstelling Charging Myths, waarin de effecten van lithiumwinning in Manono (Democratische Republiek Congo) worden onderzocht. In Extractive Terrains biedt een bredere kijk op de implicaties van extractivistische structuren in verschillende gebieden.
Programma
15.00 Welkomstwoord
15.10 Vertoning Temirtau, door Haider Mukhit
15.25 Presentatie door Darya Tsymbalyuk
15.50 Screening van betonnen klysma, door Aiym Zhaishylyk
16.00 Reflectie door Fabienne Rachmadiev
16.10 Rondetafelgesprek en discussie
Dit evenement wordt geproduceerd in samenwerking met ASCA (Amsterdam School for Cultural Analysis) van de Universiteit van Amsterdam.