Foundation (2020 – 2022) Jasper de Beijer
4k Video – 9′ 52” https://youtu.be/Pc-8w8IM1O4
In 2020 volgde Jasper de Beijer (1973) via het Mondriaanfonds een residentie in het Pompgemaal in Den Helder. Het landgoed rond het gemaal heeft iets van een eiland, een afgeschermde plek waar de wereld geen invloed op lijkt te hebben. Deze isolatie voelde voor de kunstenaar aan als een vorm van machteloosheid en verlorenheid; zijn periode in de residentie viel samen met de start van de pandemie.
De kunstenaar bouwde het gemaal om tot een zelf ontworpen kasteel; deels als fysieke filmset, deels als 3D ruimte in de computer. Vervolgens heeft hij dit computermodel gebruikt om het terrein en gebouw om te bouwen in een klassiek landgoed. Omdat het Pompgemaal en zijn CGI versie (Generated Computer Imaging) ervan naadloos op elkaar pasten, kon De Beijer zijn ter plekke gemaakte opnamen combineren met zijn eigen versie van het landgoed.
De aristocraat probeert het terrein zo goed mogelijk te onderhouden, contact te leggen met de buitenwereld en (imaginaire) indringers buiten te houden. Hij gebruikt zijn gedateerde militaire ervaring om wachtrondes te lopen en uitkijkposten te bemannen.
Vanuit zijn optiek is het landgoed nog één van de laatste stukjes Europa die nog bij de oude wereld hoort en hij zal er alles aan doen om dit te behouden. Hij probeert via een opgeknapte radiozender contact te leggen met de buitenwereld maar zijn methodes en oproepcodes worden niet meer gebruikt.
In de korte film Foundation is de witte man een reliek geworden die denkt dat zijn eigen wereld afbrokkelt terwijl hij een geïdealiseerde wereld in stand probeert te houden die allang is verdwenen.
Foundation is een opmaat naar de eerste solo van de kunstenaar bij galerie dudokdegroot in september 2024, ‘I Have Seen the Future’.
In ‘I Have Seen the Future’ heeft de Beijer bovenstaand idee geëxtrapoleerd en een imaginaire wereld gebouwd die gebaseerd op de toekomstvisies uit de jaren ’60 en ’70 van zijn jeugd; utopisch wensdenken ging destijds een harde confrontatie aan met de uitwassen van de opkomende consumptiemaatschappij. Door zich aan de illusie van een glorieuze toekomst vast te houden zijn de bewoners van deze ideale modelsamenleving in een wereld terechtgekomen waar ze zich wanhopig vastklampen aan een onwerkbare utopie die voortdurend wordt ingehaald door de werkelijkheid.
Met speciale dank aan:
Mondriaan Fonds
Amsterdams Fonds voor de Kunst