Tentoonstelling — Schilderij, Tekening

MAGIC TULIP – Frank Nitsche

Datum:
1 t/m 30 april 2022
Deelnemer:
→ Galerie Onrust
Planciusstraat 7
1013 MD Amsterdam
Open:
  • donderdag 12:00—17:00
  • vrijdag 12:00—17:00
  • zaterdag 12:00—17:00
Geopend op do, vr, za

Ritme 
De tekeningen die Frank Nitsche iedere dag in zijn studio maakt om de dag mee op te starten voelen intiem aan. Er zit een bepaalde kwetsbaarheid en gevoeligheid in de getekende lijnen, en in de tekening als geheel. De tekeningen zijn fascinerend, grotendeels omdat de beelden nooit echt comfortabel maken om naar te kijken. Ze lijken continue te bevragen waar nou eigenlijk precies naar gekeken wordt. Nitsche tekent met een paar lijnen een tekening die balanceert, en dat is intrigerend. De tekeningen lijken zich te bevinden in en op een kantelpunt, precies daar waar spanning zit. De vormen doen denken aan tekeningen die een beeldhouwer maakt voordat begonnen wordt met het maken van een sculptuur. Het lijken onderdelen van de rug- of armspieren van een beeld van Auguste Rodin. 

De schilderijen van Frank Nitsche hebben een grote mate van ‘zijn’ en hebben geen behoefte om op iets anders te lijken of iets te representeren. Het ritme dat in de schilderijen zit, dat bestaat uit de afwisseling van grote en kleine vlakken, vormen en de verschillende soorten lijnen, komt voort uit allerlei alledaagse waarnemingen. De schilderijen van Nitsche zijn een vertaling van hoe hij de (materiële) wereld ziet.

Installatie foto Galerie Onrust, 2022, door Peter Cox

In een schilderij van Nitsche zijn er verschillende ‘vorm families’ te ontdekken waaruit de schilderijen zijn opgebouwd. In het schilderij CIP-15-2022 is een donkere afgebroken cirkel te zien, een heldere horizontale sterk aangezette lijn aan de bovenrand van het doek, een grote hoeveelheid aan dunne lijnen, een vorm die bestaat uit rechte lijnen en uit twee geschilderde bollingen en een lichtblauwe achtergrond in de bovenste helft van het schilderij. Deze verschillende onderdelen komen in bijna alle schilderijen terug, telkens op een eigen nieuwe manier. Soms sluiten de lijnen in het schilderij perfect op elkaar of op andere vormen aan, en op andere plekken gaan zij juist meer speels langs elkaar. De hoeveelheid aan lijnen, vlakken en vormen en hun onderlinge samenspel zorgen voor allerlei doorkijken, waardoor er andere ruimtes ontstaan. Op allerlei plekken in de schilderijen is te zien, en te voelen, dat Nitsche na het schilderen hele delen weer weggeschuurd heeft. Dit wegschuren levert een eigen nieuwe laag op die de verschillende vormen, kleuren en lijnen ook letterlijk op het doek met elkaar verbindt. 

Lijfelijkheid speelt op twee manieren een rol in het werk van Frank Nitsche. Aan de ene kant is het schilderen voor Nitsche echt een fysieke daad, een bewegen, iets dat uit zijn lijf voortkomt, bijna als een dans. Daarnaast voelen verschillende vormen in de schilderijen heel lijfelijk aan, alsof het gaat om rondingen van gewrichten, en alsof het verlengstukken van Nitsches eigen lijf zijn. Deze geschilderde lijfelijke rondingen hebben iets heel vanzelfsprekends. Wanneer Nitsche het over ‘body work’ heeft, gaat het over deze twee verschillende soorten van lijfelijkheid. 

De werken van Frank Nitsche ademen een echte loyaliteit en verbondenheid met de schilderkunst. Dit is ook de reden dat Nitsche zover weet door te dringen met en in het schilderen zelf. Ieder schilderij is een nieuw enerverend avontuur om naar te kijken. Op technisch vlak gebeurt er binnen één werk kwalitatief veel en daarnaast is de vrijheid te voelen die de schilder zich permitteert. Deze twee aspecten in combinatie met een hoge mate van concentratie, zowel tijdens het schilderen als in de schilderijen zelf, zorgen voor uitzonderlijke werken. 

Melchior Jaspers