Tentoonstelling, Opening, Opening, Tentoonstelling — Fotografie, Fotografie

MARTIN BOGREN – PASSING THROUGH

Datum:
4 november 2022 t/m 28 januari 2023
Deelnemer:
→ Bildhalle – Hazenstraat 15H
Hazenstraat 15H
1016 SM Amsterdam
Open:
  • woensdag 12:00—18:00
  • donderdag 12:00—18:00
  • vrijdag 12:00—18:00
  • zaterdag 12:00—18:00
Geopend op wo, do, vr, za

BILDHALLE is verheugd de eerste solotentoonstelling van de internationaal gerespecteerde Zweedse kunstenaar Martin Bogren te presenteren in Nederland. We vieren de boekpresentatie van zijn nieuwste boek “Metropolia” met een signeersessie.

© Martin Bogren | Two Men, 2016

“Wanneer we voor een moment onze geest tot zwijgen brengen en het begrijpen loslaten, is er een weten voorbij, zonder denken, zonder oordelen, beschuldiging of angst. Dan zien we schoonheid voor schoonheid zelf, zonder behoefte aan analyse of beheersing. Dan weten we wie we werkelijk zijn. Ondertussen zijn we slechts op doorreis.”
Martin Bogren

© Martin Bogren | Metropolia #13, 2016 – 2019

Zijn beelden verwijzen naar de vergankelijkheid van het moment en het voortdurend passeren ervan. De auteur Taco Hidde Bakker schreef over de kunstenaar: “Het enige antwoord dat recht doet aan de fotografische werken van Martin Bogren moet poëtisch, filmisch en muzikaal zijn, want dat zijn de kwaliteiten die onmiddellijk in je opkomen bij het zien van Bogrens beklijvende, droomachtige beelden. De fotocriticus Sean O’Hagan noemde Bogren “een meester van het alledaagse sublieme”, en het is het sublieme dat ik wil benadrukken. Het alledaagse in Bogrens foto’s is doordrongen van het enigma van leven, ontmoeting en observatie.”

De tentoonstelling presenteert een selectie van “August Song” en “Metropolia”. Terwijl “August Song” foto’s toont uit zijn thuisland Zweden, maakte Bogren voor “Metropolia” tussen 2016 en 2019 in 100 dagen foto’s in New York, waarvoor hij ook kleurenfotografie gebruikte. Ondanks afbeeldingen van dansende stelletjes is er een gevoel van eenzaamheid in zijn soms wazige kiekjes.

© Martin Bogren | Metropolia #34, 2016 – 2019

Voor Martin Bogren (Zweden, 1967), door Sean O`Hagan “een meester van het alledaagse sublieme” genoemd, is fotografie een manier om zijn plaats in de wereld te begrijpen. De camera kan sleutel of schild zijn, afhankelijk van de stemming van de kunstenaar. Bogrens foto’s kunnen worden omschreven als poëtisch, filmisch, suggestief, romantisch of mysterieus, maar ze onttrekken zich ook aan die kwalificatie.

© Martin Bogren | August Song #13, 2015

Aanvankelijk beïnvloed door Anders Petersen, wiens werk in een “persoonlijke documentaire stijl” wordt gekenmerkt door intimiteit en sterk contrasterende zwart-witfoto’s, is Bogrens werk zachter en subtieler geworden, met zachte korrel en vaak onscherp, zoals een goede Julia Cameron of Alfred Stieglitz. Het was Petersen die Bogren ooit vertelde dat hij “een te goede fotograaf” was, en dat hij zijn identiteit beter kon vergeten. Ondertussen is de autodidact Bogren steeds meer ontspannen over het feit dat hij niet weet wat hij zal fotograferen. Bogrens werk lijkt analoge fotografie te ademen, maar hij voegt digitale stappen in tussen de originele film en de resulterende gelatinezilverafdrukken. De interactie tussen het analoge en het digitale is iets wat hij heeft geleerd van muzikanten, van wie er één zei dat hij “nooit zo analoog had kunnen klinken zonder de hulp van de computer”.

© Martin Bogren | August Song #36, 2012

Muziek is waar het begon voor Bogren, die in de jaren negentig als muziekfotograaf met bands toerde, het meest uitgebreid met The Cardigans, wat in 1997 resulteerde in een boek. In de afgelopen vijftien jaar publiceerde Bogren het ene na het andere persoonlijke fotoboek, van het veelgeprezen Tractor Boys (Dewi Lewis Publishing, 2013) tot het vakkundig geproduceerde Italia (Max Ström, 2017). Voor twee komende boeken experimenteert Bogren met het invoegen van kleurenfoto’s tussen zijn monochrome werk, in vervagende kleuren die lijken te aarzelen om kleur te willen worden.

© Martin Bogren | Metropolia #28, 2016 – 2019

Zijn fotografie is een persoonlijke en poëtische schriftuur die zich standaard door zijn hele oeuvre heen laat gelden. Zijn werk is het onderwerp van talrijke tentoonstellingen in Europa en maakt deel uit van de collecties van Moderna Museet – Stockholm, Oregon Fine Art Museum en De Bibliothèque nationale de France in Parijs.