Tentoonstelling — Fotografie, Installatie

New Photography and the Ephemeral

Datum:
15 september t/m 13 november 2022
Deelnemer:
→ The Merchant House
Herengracht 254
1016 BV Amsterdam
Open:
  • vrijdag 13:00—18:00
  • zaterdag 13:00—18:00
Geopend op vr, za

De opening van seizoen 2022/23 in The Merchant House (TMH) is gewijd aan nieuwe fotografie en Leo Vroegindeweijs Ephemeral Projects. Het openingsweekend vindt plaats tijdens Unseen Amsterdam van 15 tot en met 18 september en de tentoonstelling loopt tot en met 13 november. In de 18e-eeuwse stijlkamer van THM biedt de installatie van Vroegindeweij een adembenemende ervaring. Bezoekers zien zichzelf weerspiegeld in de hoogglanzende bollen die de kunstenaar over de vloer heeft verspreid. Het effect is dat de kunst het leven en het leven de kunst weerspiegelt. De groepstentoonstelling sluit hierop aan. Er zijn verrassende fotografische werken, sculpturen, schilderijen en installaties van Zhu Hong, Sylvie Bonnot en André de Jong. Het vluchtige als thema, maar ook als kans om nieuwe mogelijkheden in de fotografie te verkennen, is in ieder werk terug te vinden.

Leo Vroegindeweij: Ephemeral Project voor TMH
De installatie van Vroegindeweij in TMH is een vervolg op zijn Oeuvres éphémères op historische locaties in Frankrijk. Het werk bestaat uit zevenentwintig ready-made zilveren bollen, ook wel bekend als heksenbollen, elk met een diameter van 38 centimeter. De glanzende objecten liggen over de vloer verstrooid. Het werk heeft geen titel en de wanden blijven leeg, zonder hiermee tot achtergrond te worden. Iedere bol reflecteert als een lens het beeld van zowel de schaamteloze Flora op het driehonderd jaar oude barok plafond als dat van de turende toeschouwer. ‘Mijn werk communiceert daarbij geen betekenis maar het vertoont gedrag. De ervaring van dit gedrag vindt plaats tijdens een ontmoeting waarbij werk en beschouwer gelijkwaardig, maar ongelijksoortig zijn.’ Dit idee is bij Vroegindeweij aanwezig vanaf zijn vroege werken, waarmee hij in 1985 de Prix de Rome won. In de loopt van zijn vijfenveertigjarige sculptuurpraktijk werden tijd, ruimte en onvoorziene omstandigheden onderdeel van zijn natuurlijke instrumentarium. Zo kreeg het voorstel voor de installatie in TMH zijn vorm in februari 2022 tijdens het begin van de Russische inval in Oekraïne.

New Photography and the Ephemeral: Leo Vroegindeweij, Zhu Hong, Sylvie Bonnot, André de Jong
De groepstentoonstelling New Photography and the Ephemeral in TMH laat zich omschrijven als een verkenning van het vluchtige. De presentatie bestaat uit werken als prints, sculpturen, schilderijen en installaties die stuk voor stuk hun inspiratie ontlenen aan de fotografie. De bijdrage van Leo Vroegindeweij is een verfijnde fotoscan van Rodins gebeeldhouwde handen – op aluminium verbeeld als een vlamvormig spoor. Zhu Hongs wandwerk Amstel is letterlijk iets vluchtigs en tijdelijks: haar penseelstreken, die de ruwheid van de muur verraden, rijmen met haar foto-documentatie van licht op water. De bloemen van André de Jong (gedrukt op uiteenlopend papier) en Sylvie Bonnots ruimtelijke werk (bewerkt met haar eigen ‘mue’-techniek) roepen het griezelige, vreemde en verbodene op. Voor deze groepstentoonstelling in combinatie met de interventie van Vroegindeweij vormt de historische locatie van de galerie met haar symboliek en schijnbare eeuwigheid het aangewezen decor.