menu
Tentoonstelling — Gemengde media

Ornamental Slapstick | Koen Taselaar

Datum:
8 september t/m 21 oktober 2023
Deelnemer:
→ andriesse ~ eyck galerie
Leliegracht 47
1016 GT Amsterdam
Open:
  • woensdag 13:00—18:00
  • donderdag 13:00—18:00
  • vrijdag 13:00—18:00
  • zaterdag 13:00—18:00
Admission
Free admission

andriesse~eyck galerie opent het culturele seizoen met de solotentoonstelling Ornamental Slapstick van Koen Taselaar, met nieuwe werken in keramiek, textiel en op papier. Ornamental Slapstick is de eerste tentoonstelling van de kunstenaar bij de galerie.

In de wereld van Koen Taselaar (Rotterdam, 1986) zijn de dingen altijd net even iets anders. Neem bijvoorbeeld het kleurige, jacquard geweven wandtapijt Thalossophobia No More waarin het centrale motief de mythische zevenkoppige draak is. Volgens de overlevering is het kwaadaardige monster voor niets bang, behalve water. In Taselaar’s versie heeft de draak zijn angst voor diepe wateren overwonnen, en krijgt het eeuwenoude verhaal een nieuwe wending.

Deze lichtvoetige en soms absurdistische benadering is kenmerkend voor Taselaar’s kunstenaarschap. Taselaar put inspiratie uit uiteenlopende onderwerpen: van Middeleeuwse wandtapijten zoals het Apocalypse Tapijt uit Angers (F), de labyrintische tekeningen van M.C. Escher, Radical Design uit de jaren 1970, de puzzels van Enzo Mari, Pop Art, de vormtaal van vroege computergames, tot het alledaagse leven van een jonge vader. Hij citeert en combineert, werkt zijn ideeën uit op papier of in de computer, en vertaalt ze naar diverse materialen zoals keramiek, textiel, verf op doek en zeefdruk.

Taselaar is in vooral geïnteresseerd in de manier waarop beelden zijn opgebouwd en hoe nieuwe betekenissen ontstaan door dingen in net iets andere tijdruimte relatie bij elkaar te brengen. Voor zijn recente serie kleden bestudeerde hij bijvoorbeeld de typisch platte, non-lineaire compositie van middeleeuwse wandtapijten, die, zo ontdekte hij, weinig verschilt van de visuele architectuur van vroege computergames. Zelf omschrijft Taselaar zijn werk als ‘een stapeling van motieven’. Letterlijk, zoals in zijn totem-achtige sculptuur A Snail And An Elephant, of de visuele overdaad in het wandkleed Thalossophobia No More, en figuurlijk, als een amalgaam van vergelijkingen en verwijzingen, zoals in het gewoven Sincerity Now waarin de bananenschil verwijst naar zowel de visuele humor van de slapstick, Andy Warhol’s Pop-Art platenhoes; als het favoriete eten van een anderhalf jarige.

Koen Taselaar (Rotterdam, 1986) werkt in uiteenlopende media waaronder keramiek, textiel, zeefdruk, schilderkunst, potlood en papier. Zijn kunstenaarschap is te omschrijven als een zoektocht naar formele en materiele eigenschappen van ‘het ding’, waarbij hij zich laat inspireren door een breed scala van onderwerpen en steeds weer opzoek is naar onverwachte wendingen in de relaties tussen dingen. Taselaar exposeert in binnen- en buitenland, en nam onder andere deel aan groepstentoonstellingen in Marres, Maastricht (2022); Kunstmuseum Den Haag; Collectie de Groen, Arnhem; TextielMuseum, Tilburg en het MMCA Seoul, South Korea (allen 2019). In 2016 organiseerde Museum Boijmans van Beuningen zijn solotentoonstelling Meander Wildly. In opdracht van Stichting Hermitage in Sint-Petersburg ontwierp Taselaar in 2020 een bijna acht meter lange wandtapijt dat het verhaal vertelt over de geschiedenis van tsaar Peter de Grote. In Melly, Rotterdam is momenteel Taselaar’s bijdrage te zien in de nieuwe artistieke omgeving van het café-annex-boekwinkel, en in 2024 presenteert het CCC OD in Tours, Frankrijk, een solotentoonstelling van de kunstenaar.