Van 8 oktober 2023 t/m 14 januari 2024 presenteert Framer Framed de tentoonstelling Performing Colonial Toxicity van onderzoeker en architectuurhistorica Samia Henni, in samenwerking met If I Can’t Dance, I Don’t Want To Be Part Of Your Revolution. Het project werpt licht op de verborgen geschiedenis van het Franse nucleaire kolonialisme in de Algerijnse Sahara en de actuele ecologische en sociaal-politieke gevolgen ervan.
Tussen 1960 en 1966 brengt het Franse koloniale regime vier atmosferische atoombommen en dertien ondergrondse kernbommen tot ontploffing, en voert het andere nucleaire experimenten uit in de Algerijnse Sahara waarbij de natuurlijke grondstoffen verloren zijn gegaan. Dit geheime kernwapenprogramma vindt plaats tijdens en na de Algerijnse Revolutie of de Algerijnse Onafhankelijkheidsoorlog (1954-1962). De resulterende vergiftiging van de Sahara verspreidt radioactieve neerslag over Algerije, Noord-, Centraal- en West-Afrika en het Middellandse Zeegebied (inclusief Zuid-Europa) waardoor onomkeerbare en voortdurende besmettingen van levende wezens, cellen en deeltjes zijn ontstaan, zowel in de natuur als in stedelijke gebieden. Omdat de archieven van het Franse nucleaire programma ruim vijftig jaar later nog steeds gesloten zijn, blijven historische details en de voortdurende gevolgen grotendeels onbekend.
Performing Colonial Toxicity presenteert beschikbare, aangeboden, gesmokkelde en gelekte materialen uit deze archieven in een immersieve multimedia-installatie. Met deze materialen is een reeks van zeventien audiovisuele assemblages gecreëerd die de ruimtelijke, atmosferische en geologische impact van de Franse atoombommen in de Sahara in kaart brengen, evenals de koloniale vocabulaires en de levens en nasleep van het radioactieve puin en nucleaire afval. De architectonische schaal van deze zeventien ‘stations’, zoals Henni ze noemt, zijn bedoeld om je doorheen te bewegen en je ermee te engageren.
De tentoonstelling komt voort uit een breder onderzoeksproject waartoe ook de publicatie Colonial Toxicity: Rehearsing French Nuclear Architecture and Landscape in the Sahara behoort en een open access digitale database The Testimony Translation Project.