Rinella Alfonso, Afro Cushion
Annet Gelink Gallery presenteert met trots Afro Cushion, de eerste solotentoonstelling van Rinella Alfonso in de galerie.
In haar nieuwste werk richt Alfonso zich op de representatie van zwarte en vrouwelijke lichamen en de manier waarop overwegend zwarte gemeenschappen worden beroofd van hun eigendommen.
Afro Cushion is een directe verwijzing naar haar duister geschilderde werk met dezelfde titel, waarop een bank bedekt met haar uit een afro winkel is afgebeeld. De belangrijkste inspiratiebron voor dit werk was Alfonso’s onderzoek naar het gebruik van afrohaar voor kussenvullingen in de Verenigde Staten, en de manier waarop delen van het zwarte (vrouwen)lichaam worden geëxtraheerd en ingezet als hulpbronnen elders.
Alfonso creëert mystieke werelden door alledaagse voorwerpen in grimmige fantasie-omgevingen te plaatsen. De voorwerpen in haar werk zijn vaak goedkoop geproduceerd of wegwerpartikelen, maar hebben een betekenis in Alfonso’s herinneringen aan mensen en plaatsen. Ze laat zich vaak inspireren door herinneringen aan haar jeugd op Curaçao en door thema’s als nostalgie en verbondenheid. Haar nieuwste werken bevatten sporen van een beha, piercings, een gouden tand of een harige bank, elementen die diepgeworteld zijn in haar cultuur. De gouden tand in haar werk Blinged till the death (2022) komt voort uit Alfonso’s herinneringen aan haar grootmoeder, wiens gouden tand een kleine, verborgen indicatie van rijkdom is. Het haar als terugkerend element is door Alfonso’s herinnering gewoven in de vorm van afro winkels, extensions, weaves en pruiken.
Gebruikmakend van de vormentaal van de schilderkunst produceert ze poëtische werken die de toeschouwer een nieuwe werkelijkheid bieden waarin lichamen, alledaagse voorwerpen, herinneringen en fictie naast elkaar bestaan. Deze vormen gaan een wisselwerking aan met hun fantastische omgeving op een absurdistische maar natuurlijke manier. Voor deze tentoonstelling experimenteerde Alfonso met verschillende materialen, zoals haar, siliconen en eitempera en verruilde ze het canvas voor hout. Door te experimenteren en elementen uit oudere schilderijen te hergebruiken, creëert ze een verhaallijn voor haar authentieke praktijk. En terwijl objecten botsen met subjecten, stelt Alfonso een nieuwe realiteit voor waarin beide op gelijkaardige gronden kunnen bestaan.
Rinella Alfonso (1995, Willemstad, Curaçao) studeerde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag (NL), voordat ze haar residentie voltooide bij De Ateliers in Amsterdam (NL). Recente solotentoonstellingen vonden plaats in La Maison de Rendez-Vous, Brussel, BE (2021) en June Art Fair, Basel, CH (2019). Alfonso was de winnaar van de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst in 2021.