De titel verwijst naar de ongrijpbare wereld van dromen als een ruimte van leren waar buitengewone, over het hoofd geziene en in diskrediet gebrachte plaatsen van kennis worden belicht. De tentoonstelling bij AKINCI, die feestelijk wordt geopend tijdens de Amsterdam Art Week (31 mei – 4 juni), omvat werken uit twee installaties, Zinodaka, 2022 en Ntabamanzi, 2022, samen met het videowerk Rolling Mountains Dream 2022.
Gqunta onderzoekt de insluiting van Afrikaanse kennissystemen en ziet dit gebrek als een symptoom van de koloniale geschiedenis en verovering. Ze positioneert dromen als een antwoord op deze inperking en een ruimte van waaruit nieuwe talen, wijsheden en informatie voor het leven ontstaan.
Zinodaka, 2022, is een installatie die het geloof en de geloofssystemen van zwarte voorouders beschouwt als ruimtes van kennis en informatie. Wie de galerieruimte binnengaat, ziet een vloer van gebarsten klei en zand als bewijs van iets levends, niet noodzakelijkerwijs menselijk maar iets ouds. Dit landschap, samen met glazen rotsen die op water lijken, doen een oproep om bronnen van kennis te overwegen die vaak zijn verdwenen, terzijde geschoven of als niet-bestaand in diskrediet gebracht. Een van de trieste erfenissen van het apartheidsregime is de criminalisering van zwarte aquatische spirituele praktijken en de inperking van op water gebaseerde manieren van kennisverwerving in Zuid-Afrika.
Ntabamanzi, 2022 is geen reactie op deze wreedheid, maar eerder een weergave van een nieuw bewustzijn en alteriteit – een toestand van anders of anders zijn – die ondanks deze historische wond bestaat. Gemaakt van prikkeldraad omwikkeld met stof, breidt de installatie zich uit als een tekening in de ruimte met uitgestrekte, golfachtige vormen.