Vanaf 11 maart laat Galerie Fleur & Wouter een solotentoonstelling zien met werk van Isa van Lier (Amsterdam, 1996). In de installatie Sowing Seeds laat ze de bezoeker binnen in haar fantasierijke wereld van overvloed en stilte. Net als in haar eerdere installaties komt de inspiratie uit haar ervaringen met de Japanse cultuur. Ze combineert de leegte en wijsheid die je voelt in een zen-tempel met de gekleurde overvloed van de hedendaagse samenleving, het geloof in de bezieling van objecten en de kawai-cultuur van het Aziatische land.
Cycli
Haar creatieve proces is diep verbonden met leven volgens de cycli van de natuur. Zo is er een moment voor zaaien, bloei, oogst en rust, die de vier seizoenen volgen. Zonder winter geen zomer, zonder dood geen leven, zonder vruchtbare grond en zaden geen nieuwe ideeën en kunstwerken. Een van de mooiste momenten in de natuur en het leven is de periode van zaaien. Voor de kunstenaar staat het symbool voor de eeuwige cyclus van het bestaan. Wie zaait, brengt nieuw leven voort. 2022 was een zeer succesvol en intensief jaar voor de kunstenaar. Ze nam onder andere deel aan de prestigieuze buitententoonstelling Paradys en toonde een installatie in de Kunsthal. Na een periode van rust en contemplatie is het nu tijd voor Van Lier om haar nieuwe zaadjes en creaties te delen met de wereld.
Zwevend in de leegte van de compleet witte galerieruimte is het alsof je op wolken loopt, waar je met de open blik van een kind een relatie aan kan gaan met alle vormen en kleuren om je heen. De ruimte is gevuld met keramische sculpturen. Kami Creatures is een doorlopende serie van schattige keramische figuren die als beschermengelen dienen. Op elke vorm is een gezichtje te vinden dat je toelacht. Hierin zie je de invloed van het shintoïsme terug, die een kerngedachte is geworden voor de praktijk van Van Lier. Shintoïsme is het animistische geloof waarvan de hele Japanse cultuur doordrongen is en waarbij het idee dat alles bezield is centraal staat. De zogenaamde Kami (geest, god, ziel) kunnen overal in zitten, of dit nou een waterval, een tandenborstel of een schattige sculptuur is.
Schilderijen
Op de muren zijn schilderijen te zien die tot leven komen in sculpturale lijsten van hout en keramiek. Ook de schilderijen zijn karakters, objecten die een ziel hebben. Ze brengen een ode aan de verschillende seizoenen en bijbehorende elementen. In haar beeldtaal is een verwondering te zien voor processen als het ontkiemen van een zaadje, het afsterven van een blad en het oogsten van een vrucht.
In een grabbelton vol handgeschilderde zaadjes van keramiek laat Van Lier de bezoeker voor altijd deel worden van haar wereld. Door het krijgen en koesteren van het sculptuurtje worden mensen zich bewust van de mogelijkheid om zaadjes te planten. De zaadjes worden talismannen, die de nieuwe bezitters eraan herinneren dat wie zijn ideeën en dromen najaagt deze ook zal oogsten.