Opening, Tentoonstelling — Gemengde media, Keramiek, Schilderkunst, Video | Film

Take your time

Datum:
27 januari t/m 8 april 2023
Deelnemer:
→ AKINCI
Lijnbaansgracht 317
1017 WZ Amsterdam
Open:
  • dinsdag 13:00—18:00
  • woensdag 13:00—18:00
  • donderdag 13:00—18:00
  • vrijdag 13:00—18:00
  • zaterdag 13:00—18:00
Vandaag open van 13:00 tot 18:00

Cevdet Erek, Stéphanie Saadé, Andrei Roiter, Zbigniew Rogalski & Molly Palmer

In Take Your Time nodigt AKINCI de kijker uit om het begrip tijd te ervaren. De werken van Cevdet Erek, Molly Palmer, Zbigniew Rogalski, Andrei Roiter en Stéphanie Saadé moeten stap voor stap worden waargenomen en verkend. Ze reflecteren op persoonlijke geschiedenis, bewegingen van het oog om een beeld te verwerken, observatie van subtiele veranderingen en het vinden van verbanden tussen visuele en auditieve vormen. De titel verwijst naar het aspect van de tijd dat de werken in de tentoonstelling onthullen en ook naar de tijd voor hun cognitieve waarneming.

Tijd speelt zeker een rol in het werk van Stéphanie Saadé (1983, Libanon) en Cevdet Erek (1974, Turkije). Met een cirkelvormige opstelling verbindt Saadé haar eigen haar met dat van haar moeder en van haar dochter. Drie generaties vormen een perfecte maar fragiele cirkel. In een videowerk, getiteld Where the Eye Rest tekent de kunstenaar meanderende lijnen met een stuk haar, waarmee zij de concentratie van de kijker uitdaagt.

In het werk Jingle (2012) spreekt Cevdet Erek tot de verbeelding van de kijker. Geluid versmelt met een beeld en roept een associatie op. Vage geluiden gecreëerd door de kunstenaar die tegen glas tikt, roepen het beeld op van bergen en grazende dieren op weelderige weiden. Jingle bestaat uit 8 handgeblazen glazen, een ipod, geluid en een wijnglas bekleed met de resten van ayran*. Jingle uit 2012 wordt gepresenteerd samen met een tweede versie Cinkot/Jingle (2021) die de kunstenaar in heeft gemaakt ter gelegenheid van zijn tentoonstelling in Praag bij Hunt Kastner Gallery. Het werk bestaat uit 9 handgeblazen glazen in de vorm van wijnglazen gegoten uit koe- en schapenbellen uit Tsjechoslowakije en Slovakije, geproduceerd met plaatselijke kunstenaars in de glas werkplaats Nový Bor. *Ayran is een Turkse drank

page1image62787024

Een ander werk in Take Your Time is Eye Tracking (2012) uit een serie van Zbigniew Rogalski (1974, Polen). De kunstenaar kwam erotische foto’s uit de jaren zeventig tegen met willekeurig geschilderde zwarte stippen die de erotische delen van de scènes bedekken. Aangetrokken door de zwarte stippen wordt de blik van de kijker uitgenodigd om te ontdekken wat zichtbaar is.

In een recent schilderij laat Rogalski zich inspireren door een van zijn favoriete fotografen. Rogalski schildert Araki’s wolken samen met de weerkaatsing van het zonlicht dat door het raam in zijn appartement schijnt. De constante verandering van positie van het zonlicht verwijst naar de vormen van wolken die constant in beweging zijn.

In Museum (bear) beeldde Rogalski de schedel van een
beer af, gepresenteerd in een museumkast samen met de reflectie van het licht op het glas dat de ruimte verdeelt tussen de kijker en de schedel. Door het lichteffect verliest het dier zijn eigenschappen en wordt het tegelijkertijd een ver beeld van bedreigde diersoorten.

Molly Palmer (1984, UK) zoekt in haar werk altijd naar momenten van vreemdheid die verborgen zijn in het gewone, en probeert de rol van perceptie in de constructie van de werkelijkheid te begrijpen. Een groep aan de muur gemonteerde keramische Glyphs (2020) van Palmer onderzoekt de codering van emotie binnen taal. Vergelijkbaar met een alfabet maken de vormen een fysieke afdruk van geschreven lettervormen in de ruimte. Palmer streeft ernaar om kijkers een balans te bieden tussen speelsheid en oprechtheid om ontvankelijkheid te creëren rond moeilijke gedachten en emoties en creëert een dialoog rond geestelijke gezondheid en neurodiverse kwesties.

Zbigniew Rogalski, My Collection (Araki), 2020, Oil on canvas, 130×150 cm

Er is een ongedefinieerde zone waar tijdconcepten elkaar overlappen. Wat is het moment dat iets begint of eindigt? Het werk van Andrei Roiter (1960, Moskou) verwijst vaak naar dit magische moment, en met name het werk Spotlight (2022) heeft vanwege zijn temporele complexiteit enige aandacht nodig. Volgens Roiter gaat Spotlight over een doorbraakmoment, een doorsnijden van het fineer van het gewone en het ontdekken van de magische ruimte van onbegrensd potentieel. Kijkend door de opening in de open gescheurde muur, stuit de kijker op een gesloten theatergordijn. De eerste vraag die in me opkomt is welk moment hier bevroren is tussen de plooien. Staat het theaterspektakel op het punt te beginnen of is het allemaal net afgelopen…

Enjoy your time!

Andrei Roiter, Spotlight, 2022, Oil on canvas, 200×150 cm

Biografieën

Stéphanie Saadé was born in 1983 in Lebanon. She lives and works between Paris and Beirut. She graduated in Fine Arts from the École Nationale Supérieure des Beaux-Arts, Paris and was an artist in residence at Van Eyck, Maastricht and Cité des arts, Paris. Saadé had solo exhibitions at Centre Pasquart, Parc Saint Léger, Maison Salvan and Museum Van Loon, as well as a duo exhibition at Marres House for Contemporary Culture. She has exhibited collectively at Sharjah Biennal 13 / Jameel Art Center, Dubai / MISK Art Institute, Ryadh /

Saudi Art Council, Jeddah / Home Works 7, Beirut / Punta della Dogana, Venice / MAXXI, Rome / MOCA Toronto / MuHKA, Antwerp / Fondation d’Entreprise Ricard, Paris / La Criée, Rennes / National Gallery of Iceland, Reykjavík / Oslo Kunstforening, Oslo / Ystad Konstmuseum, Ystad / Hessel Museum of Art, CCS Bard, New York / Mosaic Rooms, London / Beirut Art Center, Beirut, Lebanon / A.M. Qattan Foundation, Ramallah. Her works are in the collections of CNAP Paris, MAXXI, Rome, Centraal Museum, Utrecht, FMAC Paris, Barjeel Art Foundation, Sharjah and Saradar Foundation, Lebanon.

Cevdet Erek was born in 1974 in Istanbul, where he currently lives and works. He studied architecture at Mimar Sinan University of Fine Arts in Istanbul between 1992 and 1999. Erek presented his sound installations in international institutions, such as Tinguely Museum Basel (2023); Museo d’Arte Moderna di Bologna (2023); Singapore Biennale (2023); ‘Brutal Times’ at Manifesta 14, Prishtina (2022); ARTER (solo), Istanbul (2022); the Hamburger Bahnhof (solo), Berlin, DE (2019/20); Ruhrtriennale, Bochum, DE (2019); The Art Institute of Chicago (solo), USA (2019); InSitu, MuHKA (solo), Antwerp, BE (2018); MUAC, Mexico City, MX (2017); Schirn Kunsthalle, Frankfurt (2019); Haus der Kulturen der Welt, DE (2018); Tinguely Museum, CH (2018/19); SFMOMA, San Francisco, USA (2019/20); Gropius Bau, Berlin, DE (2020). In 2017, Cevdet Erek presented his monumental sound installation ÇIN in the Turkish Pavillion at the 57th Venice Biennale; 14th Istanbul Biennial (2015); MAXXI (commission) Rome (2014); Singapore Biennale (2016); Stedelijk Museum Collection presentation Amsterdam (2014); ‘Alt Üst’ Spike Island (solo) in Bristol (2014); Marrakech Biennial (2013); the 11th Sarjah Biennial (2013); dOCUMENTA 13 (2012); which was followed by a publication of the same title published by Walther König; ‘Week’ (2012) at Kunsthalle Basel (solo), Switzerland; Istanbul Biennale (2011) e.a.m.

Born in 1974, Zbigniew Rogalski graduated from the Poznan Academy of Fine Arts, Painting Department in 1999. He worked as an Assistant at the Academy of Fine Arts in Warsaw (2004 -2005), was a member of Magisters group with Hubert Czerepok (2000-2002) and has collaborated with Michal Budny since 2006. Recent solo shows: Each Moment Like the First, Mosart City Center Of Art in Gorzow Wielkopolski (2022) Poland; AKINCI, Amsterdam (2015) and (2013) NL; Raster Gallery, Warsaw, PL (2010); Paralaksa, Museum Of Art, Lodz,PL (2010); Echo, Center Of Contemporary Art, Ujazdowski Castle, Warsaw, PL (2009); Echo, Zak Branicka Gallery, Berlin (2009). Group shows are a.o.: Borderline, Wroclaw Contemporary Museum, PL (2019); Disease as a source of Art, National Museum, Poznán, PL (2019); Ten Minute Break, Arsenal Gallery, Poznán, PL (2019); Ósmy Kontvnent, Zona Sztuki Aktualnej Gallery, Szczecin, PL (2019); Brocken Spectre, Awangarda BWA Gallery, Wroclaw, PL (2018); Money to Burn, Zachęta National Gallery , Warsaw, PL (2016); The Marx Collection in Wroclaw, (2016) PL; Museum Of Botanic Garden Of Jagiellonian University, Cracov, PL (2014); Kompleksy I Frustracje, Labirynt Gallery, Lublin,PL (2014); AKINCI (2012); Charge From The Collection, Arsenal Gallery, Bialystok, PL (2010) a.o.m.

Molly Palmer is born 1984 in the UK and lives and works in Amsterdam. She was Artist in Residence at the Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam, where she has exhibited at the Open in 2021. She graduated from Royal Academy Schools in2016, where she was awarded the Gold Medal. Palmer received Arts Council England’s Creative Practice Development Fund. Selected solo shows are AKINCI 2022); Dastan Basement, Tehran (2021); 1946, The Hague (2019); TENT, Rotterdam (2019), Somerset House, London (2018); House of Egorn, Berlin (2018); Art Basel Miami Beach (2016); Bikini Wax & MUPO, Mexico (2016); Galeria Vermelho, Sao Paolo (2016) and Glasgow Project Room (2018). Forthcoming solo exhibition commissioned by UK Mexican Art Society at MUAC, Mexico City, curated by Javier Calderon and supported by Mondriaan Fonds.

Andrei Roiter was born in Moscow in 1960. He attended the
Moscow Institute of Architecture from 1978-1980, during which
time he began to show his works in underground exhibition
spaces. Since the mid-80’s Roiter took part in several international
exhibitions of Russian art in Europe and the U.S. Since 1990,
Roiter settled down in Europe, exhibiting in Germany, Switzerland,
Sweden, Japan and USA. Among the notable exhibitions were
those at Kunsthalle Basel, Switzerland; SF Museum of Modern Art USA; Ludwig Forum-Achen; Kunsthalle Recklinghausen, Germany; Schiedam State Museum, Netherlands; Kunstmuseum Solothurn, Switzerland; Moscow Museum of Modern Art, Moscow; Schunck Museum, Heerlen; Van Abbemuseum, Eindhoven, Netherlands; Centre Pompidou, Paris and in Bonnefantenmuseum Maasticht and Museum Helmond in the Netherlands. His work is in many private and public collections throughout the globe, mostly in the US, Belgium and the Netherlands. Currently Andrei Roiter has a solo exhibition of recent work in Museum Helmond, NL.