A duo presentation on Chinese youth and intimacy
Na deelname aan dezelfde Artist in residence in Xiamen, China, onderzoeken fotograaf Sarah Mei Herman en beeldend kunstenaar Tara Fallaux intimiteit in een cultuur die verschilt van de hunne. Beide projecten die bij Galerie Caroline O’Breen worden gepresenteerd, gaan een bijzondere dialoog met elkaar aan.
In plaats van tegenstellingen tussen de westerse en oosterse cultuur te benadrukken, zoeken beide kunstenaars het universele op. Ze vinden raakvlakken in de betekenis van liefde en intimiteit bij jongeren. De kunstenaars zijn getuige van de herkenbare gevoelens van onzekerheid en voortdurende veranderingen en overgangen die jongeren ondergaan in hun weg naar volwassenheid.
Sarah Mei Herman — Solace
Sarah Mei Herman (1980, NL) presenteert het project Solace waarin verhalen over queerness bij Chinese jongeren centraal staan. Deze verhalen bieden een gevoelig en genuanceerd portret van jonge mensen die navigeren tussen de ambigue gevoelens van vriendschap, seksualiteit en wat het betekent om queer te zijn in de Chinese samenleving.
Relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht waren vroeger een traditioneel geaccepteerd onderdeel van de Chinese cultuur. Onder invloed van het Westen in de 18e en 19e eeuw kwam homofobie meer voor, echter onder Mao werd homoseksualiteit strafbaar gesteld. Rond 2000 waren relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht weer legaal, en werd homoseksualiteit niet meer als een psychische stoornis geclassificeerd. De jongere generatie omarmt LGBTQ-rechten, maar het stigma tegen queer mensen blijft bestaan. Het project Solace van Sarah Mei Herman toont portretten van queer jongeren in het moderne China — in december 2022 verscheen in New York een boek met een uitgebreide selectie beelden uit deze serie.
“Terwijl portretten sinds de 19e eeuw vanuit alle hoeken worden gefotografeerd, werden queer gemeenschappen lange tijd buitenspel gezet binnen de wereld van de fotografie. Langzaamaan krijgen zij steeds meer een gezicht. Met deze serie brengt Sarah Mei Herman mensen aan het licht die te vaak verborgen bleven voor ons zicht. Haar fotografie stelt ons in staat om ons voor hen open te stellen en stelt hen in staat zich voor ons open te stellen.”
—Nathalie Herschdorfer, Director Photo Elysée, Switzerland
Tara Fallaux — I Write This Letter in Bed
Tara Fallaux (1972, NL) presenteert de intieme film ‘I Write This Letter In Bed’ over Rocy, een eenzame jonge vrouw in China, die in beslag wordt genomen door haar twijfels en onzekerheden rond het concept van liefde en huwelijk. In haar project Perfect Pearl plaatst Fallaux haar onderwerpen in de context van de leefomgeving, het Chinese stadsleven. De kunstenaar onderzoekt hoe jonge Chinese vrouwen de intieme en hedendaagse dimensies van liefde verzoenen met de diepgewortelde tradities.
In ‘I write This Letter in Bed’ staat een voorgelezen liefdesbrief centraal. Een intieme brief over de twijfels en gevoelens van Rocy, een jonge vrouw in China. Zij droomt erover een ‘perfecte vrouw’ te worden, maar we horen haar ook zeggen: “Misschien ben ik nog niet zelfverzekerd genoeg. Misschien moet ik geloven dat de wet ons meer bindt dan liefde.” Moet ze trouwen of niet?
Met haar tekst biedt Rocy toegang tot haar hoofd en hart en haar worsteling. Het aller individueelste temidden van de overweldigende onpersoonlijkheid van de metropool: de onmetelijke infrastructuur, snelwegen, knooppunten, huizenblokken en straten waarin jonge Chinezen wonen en werken en liefhebben. Je zou de beelden van de stadsjungle ook kunnen zien als een stijlfiguur, een metafoor voor verinnerlijkte onoverzichtelijkheid: welke weg sla je in? Hoe verenig je in deze context het intieme en eigentijdse met de bijgebrachte tradities? Die synthese vinden Rocy en haar vrienden vaak niet. In neon verlichte karaokebars is hun existentiële vertwijfeling voelbaar. Ze hangen er in een surrealistisch vacuüm, nachtenlang weg van alles.
Fallaux werkt voornamelijk aan langlopende onderzoekende en verhalende projecten met fotografie, film en geluid. Haar presentatie bestaat uit een filminstallatie, twee lichtbakken en fotografische prints.
De publicatie Perfect Pearl, is verschenen in April 2022. The film ‘I Write This Letter In Bed’ heeft zijn premiere in de galerie.