Onder de naam Tenant of Culture werkt Hendrickje Schimmel met mode, als geschoolde mode- en textielontwerper, maar vanuit het perspectief van de hedendaagse kunst. Ze maakt objecten en installaties met gebruikte, overgebleven of onverkochte kledingstukken als belangrijkste bronmateriaal. Door middel van collage, analyse en (de)constructie probeert Tenant of Culture de voorwaarden te bepalen voor een inclusief begrip van culturele productie, waarin arbeid en ambacht, lichamen en magazijnen, afval en grondstoffen, affect en industrie, ingecalculeerde veroudering en duurzaamheid, keuzevrijheid en afhankelijkheid samengaan in zichtbare nabijheid. Ze ontwikkelt een artistieke praktijk die gedreven wordt door processen van transitie en afhankelijkheid, zoals die voorkomen in de consumptiecultuur.
Tenant of Culture | Tenant of Culture
- Datum:
- 30 mei t/m 15 juni 2024
- Deelnemer:
-
→ Galerie Fons Welters
Bloemstraat 140
1016 LJ Amsterdam - Open:
- dinsdag 13:00—18:00
- woensdag 13:00—18:00
- donderdag 13:00—18:00
- vrijdag 13:00—18:00
- zaterdag 13:00—18:00
- Admission
- Free admission
Je gaat je aanmelden voor
Tenant of Culture | Tenant of Culture
30 mei, 12:00 AM — Galerie Fons Welters
Related events
Missing Mirror | group exhibition
Sinds de uitvinding van fotografie in de 19e eeuw is de technologie van het medium voortdurend geëvolueerd. Beeldmanipulatie is altijd een onderdeel geweest van fotografie, van donkere kamertechnieken tot de magie van programma's als Photoshop. Kunstmatige intelligentie is de meest recente ontwikkeling die het makkelijker dan ooit maakt om beelden te creëren die verbazingwekkend 'echt' lijken, maar fundamenteel los staan van de werkelijkheid.AI gebruikt fotografie niet als eindproduct, maar kan hyperrealistische beelden genereren op basis van foto's, wat diepgaande maatschappelijke vragen oproept. Als het blote oog geen onderscheid kan maken tussen een door AI gegenereerde afbeelding en een foto, wat betekent dat dan voor ons begrip van fotografie? En als AI beelden genereert op basis van een geschiedenis van fotografie, zijn de beelden die ze genereren dan niet nog steeds 'fotografisch', ook al zijn het strikt genomen geen foto's?
31 mei t/m 11 sep — FoamTHE FUTURE IS EQUAL | EXHIBITION BY YOUNG COLLECTORS CIRCLE
Vrouwelijke kunstenaars verdienen slechter dan hun mannelijke collega’s. Ook zijn ze minder zichtbaar, en worden ze minder vaak aangekocht door musea. Dat blijkt uit onderzoek van de Boekman Stichting in opdracht van het Niemeijer Fonds. De conclusie is duidelijk: er moet meer over vrouwelijke kunstenaars worden geschreven, er moet vaker en stelselmatiger werk van vrouwen worden getoond en er moet weer werk van vrouwen worden gekocht. Wees welkom bij de feestelijke opening van deze all female groepstentoonstelling die is samengesteld door Young Collectors Circle. Deelnemende kunstenaars zijn o.a. Shani Leseman, Sarah Mei Herman en Hedy Tjin. De volledige line-up wordt binnenkort bekend gemaakt.
29 mei t/m 12 sep — Capital COn this side of the river elbe | Ana Lupas
Ana Lupas – On this Side of the River Elbe is het eerste uitgebreide overzicht van het oeuvre van Ana Lupas (1940, Cluj-Napoca, Roemenië) dat 9 mei 2024 in het Stedelijk Museum Amsterdam opent. Lupas behoort sinds de jaren 60 tot de meest toonaangevende vrouwelijke kunstenaars uit Oost-Europa. Haar carrière beslaat meer dan zes decennia en getuigt van een onverzettelijke toewijding aan artistieke vrijheid tijdens uitdagende politieke omstandigheden.
30 mei t/m 15 sep — Stedelijk Museum Amsterdam