menu
Tentoonstelling — Sculptuur

The Initiator | Jehoshua Rozenman

Datum:
30 mei t/m 6 juli 2024
Deelnemer:
→ Galerie Fontana
Lauriergracht 142
1016 RT Amsterdam
Open:
  • woensdag 13:00—18:00
  • donderdag 13:00—18:00
  • vrijdag 13:00—18:00
  • zaterdag 13:00—18:00
Admission
Free admission

‘The Initiator’, die op 30 mei 2024 wordt geopend, komt voort uit de overwegingen van de kunstenaar over kunstmatige intelligentie (AI), die wordt gezien als een hulpmiddel om de grenzen in creatief denken te verleggen. Rozenmans sculpturen opereren onder het illusoire voorwendsel van door Bauhaus geïnspireerde technische en architectonische ontwerpen, maar deze driedimensionale vormen kunnen niet verder van een maquette verwijderd zijn, aangezien abstractie een cruciale rol speelt. De leefbaarheid van een ruimte of de functionaliteit van het ontwerp doet ons meteen nadenken over het enigma van de beeldhouwkunst. Deze solotentoonstelling reist door het atelier en de esthetische conventies van Jehoshua Rozenman – een holistische presentatie van zijn werken is op ingewikkelde en opzettelijke wijze over de galerieruimte geplaatst.

Compositie en materiële kennis zijn even belangrijk voor de kunstenaar als het gaat om hun vermogen om het onderbewustzijn te prikkelen. Misschien zijn deze stukken tijdwaarnemers, omdat ze tegelijkertijd futuristisch zijn en iets van historische esthetiek hebben. De materialiteit van glas biedt een oneindige vorm, tenzij ermee wordt geknoeid, wat wordt gecombineerd met de architectonische nuances van aluminium en hout. De zware aard van glaswerk kan niet worden onderschat, en toch speelt het niet de centrale rol in de manier waarop deze stukken moeten worden waargenomen.

OVER DE KUNSTENAAR Jehoshua Rozenman (geb. 1955, Tel Aviv, Israël) woont en werkt in Amsterdam en Berlijn. Afgestudeerd aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten Rozenman is een multimediakunstenaar die schildert, video’s maakt en beeldhouwt. Omschreven als een ‘Glazen Dichter’ sinds hij ontdekte dat dit het ideale medium is om zijn ideeën tastbaar te maken. Het fragiele en breekbare karakter ervan speelt prachtig in op het vermogen om duizenden jaren mee te gaan. Zijn werk is onder meer tentoongesteld in het Stedelijk Museum Amsterdam; Provinciaal Museum voor Moderne Kunst Hasselt, België; Museum voor Moderne Kunst Groningen; Nationaal Glasmuseum, Leerdam; Beelden aan Zee in Scheveningen; het Contemporary Art Center Nieuw Dakota (Amsterdam) en Lustwarande in Tilburg, evenals in galeries in Amsterdam, Berlijn, New York, Antwerpen en Tel Aviv. Verder is zijn werk onder de aandacht gebracht in publicaties in het Parool, Trouw, Fjoezz Magazine, Telegraaf, NRC en Elseviers Weekblad, om er maar een paar te noemen.