menu
Events — Performance

The Thief’s Journal: Songs of Decreation | Billy Bultheel

Datum:
donderdag 30 mei 2024
20:30—22:30
Deelnemer:
De Thomas
Prinses Irenestraat 36
1077 WX Amsterdam
Admission
→ With ticket

20:30—22:30 uur

We nodigen je uit voor de meeslepende performance The Thief’s Journal: Songs of Decreation van Billy Bultheel, die het begin markeert van het Time Crystals performanceprogramma – een internationaal initiatief van een jaar samengesteld door Suzanne Wallinga in samenwerking met Peter van den Hoogen. Via een een gecureerde reeks performances belichten de kunstenaars in het Time Crystals programma verschillende aspecten van soevereiniteit en richten zich op subjectiviteit en keuzevrijheid, de grenzen van het zelf en de constante ontwikkeling van de individuele identiteit binnen spirituele, sociale en politieke kaders.

Billy Bultheel, een componist die op het snijvlak van muziek, performance en installatie werkt, brengt in zijn composities verschillende genres samen. Zijn werk omvat nieuwe muziek, noise, elektronica en metal, met invloeden uit polyfone tradities van de Middeleeuwen en de Renaissance. The Thief’s Journal: Songs of Decreation onderzoekt hoe de architectonische ruimte als muziekinstrument kan dienen. Speciaal geschreven voor negen muzikanten, combineert de voorstelling live en elektronische muziek met een locatiespecifieke performance en scenografie binnen de brutalistische architectuur van de Thomaskerk.

De titel van Bultheel’s werk is een eerbetoon aan de semi-fictieve autobiografie van Jean Genet, de Franse romanschrijver, toneelschrijver, dichter en activist. In deze autobiografie gebruikt Genet ‘verheven’ religieuze en christelijke taal om op poëtische wijze de levens van maatschappelijke verschoppelingen, waaronder veroordeelden, dieven en bedelaars, weer te geven. The Thief’s Journal: Songs of Decreation combineert op een vergelijkbare manier religieuze en louterende elementen, sacrale en industriële klanken, en gemeenschappelijke en rituele aspecten. De scenografie nodigt zowel muzikanten als publiek uit om deel te nemen aan een dynamische ervaring waarin muziek ruimtelijk, tastbaar en visueel wordt. Deze unieke verkenning laat geluid, architectuur en beweging samenkomen.

Met The Thief’s Journal: Songs of Decreation zet Bultheel zijn samenwerking voort met scenograaf en architect Andrea Belosi en curator Marie-Thérèse Bruglacher, met wie hij voortdurend onderzoek doet naar ruimtelijke en sociale choreografieën.

The Thief’s Journal: Songs of Declaration wordt uitgevoerd door Blaise Cardon Mienville (saxhoorn), Alexander Iezzi (percussie), Steve Katona (contratenor), Rebecca Lane (fluit), Fanny Meteier (tuba), Sara Neidorf (percussie), Thomas Pfaffinger ( tuba), Amélie Ratle (euphonium), Adam Sinclaire (fluit).

The Thief’s Journal: Songs of Decreation is gecureerd door Marie-Thérèse Bruglacher en Suzanne Wallinga, in gesprek met Peter van den Hoogen. Scenografie door Andrea Belosi. The Thief’s Journal: Songs of Decreation is een co-productie van Surreal Projects en Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond, met ondersteuning van het Mondriaan Fonds, het Amsterdams Fonds voor de Kunst en Vlaanderen, verbeelding werkt.

Biografie Billy Bultheel

Billy John Bultheel, geboren in Brussel in 1987 en momenteel werkzaam tussen Berlijn en Brussel, is een experimentele componist en performancekunstenaar die een verbinding legt tussen hedendaagse compositie en Europese polyfone muziektradities uit de Middeleeuwen en de Renaissance. Zijn werk verkent verschillende vormen van performance en installaties, vaak op locatiespecifieke wijze, waarbij hij de grenzen van de traditionele concertzaal overstijgt om nieuwe terreinen voor muzikale ervaringen te ontdekken. Hierbij worden muzikanten omgevormd tot performers die zich bewegen door geluid, architectuur, beeldhouwkunst en speciaal ontwikkelde instrumenten.

Enkele van zijn bekende werken zijn onder andere The Thief’s Journal voor Atonal (Berlijn, 2023), Workers in Song in samenwerking met kunstenaar James Richards in Wiels (Brussel, 2023), Mt. Analogue in de Bourse de Commerce – Pinault Collection (Parijs, 2023), Athens Songs I – IV op de 7e Biënnale van Athene (Athene, 2021), UNTER in samenwerking met Tanya Viviana Abelson voor het Schinkelpaviljoen (Berlijn, 2021), Songs for the Contract (folia.app, 2021), The Minutes of Olomouc op PAF (Olomouc, Tsjechië, 2020), en When Doves Cry in het Schinkel Pavillon (Berlijn, 2019).

In 2020 richtte Bultheel de band 33 op met Alexander Iezzi. Dit duo bracht hun debuutalbum 33-69 uit op het Londen/Berlijnse platenlabel C.A.N.V.A.S. in september 2021. De band heeft optredens gehad met muzikanten zoals Ivan Cheng, Patrick Belaga, NAKED, Steve Katona en CEM. Ze hebben door Europa getourd en werken momenteel aan een tweede studio-release.

Bultheel begon zijn samenwerking met de Duitse performancekunstenaar Anne Imhof in 2012, waarbij hij als performer en componist bijdroeg aan Imhof’s vroege performances, films en installaties. Hij componeerde muziek voor Imhof’s Angst (2016), Faust (2017) en Sex (2019), samen met Eliza Douglas en Anne Imhof. De muziek voor Faust en Sex is uitgebracht op LP door het Duitse platenlabel PAN.

Daarnaast heeft Bultheel muziek gecomponeerd voor choreografen zoals Adam Linder, Enad Marouf, Michele Rizzo, en voor de satire IXNEYTAI/TRACKERS van Sophocles, geregisseerd door Michail Marmarinos, die werd gepresenteerd in het oude amfitheater van Epidavros, Griekenland.

Bultheel studeerde compositie aan het Instituut voor Sonologie in Den Haag, Nederland, en performance en choreografie aan het Instituut voor Toegepaste Theaterwetenschappen in Gießen, Duitsland.