Tentoonstelling — Fotografie

The Way It Was – Thomas Hoepker

Datum:
12 t/m 28 mei 2022
Deelnemer:
→ Bildhalle – Willemsparkweg 134H
Willemsparkweg 134
1071 HR Amsterdam
Open:
  • woensdag 12:00—18:00
  • donderdag 12:00—18:00
  • vrijdag 12:00—18:00
  • zaterdag 12:00—18:00
Vandaag open van 12:00 tot 18:00

Thomas Hoepker – The Way It Was is de eerste solotentoonstelling in Nederland met werk van deze gerenommeerde Magnum-fotograaf. De tentoonstelling presenteert een uitgebreid retrospectief, variërend van zijn vroege werk uit de jaren zestig, toen Hoepker veel door de Verenigde Staten en daarbuiten reisde, tot zijn iconische portretten van Muhammad Ali en zijn meeslepende New York-foto’s uit de jaren zeventig en tachtig. Een hele verdieping is gewijd aan Hoepker’s foto’s van Ali, waaronder iconische vintage foto’s die de fotograaf zelf heeft afgedrukt binnen twee jaar nadat ze waren genomen.

© Thomas Hoepker, © Magnum Photos | Ali left fist, London, 1966

Hoepker, geboren in München in 1936, behoort tot de belangrijkste Duitse fotojournalisten van het einde van de 20e eeuw. In die hoedanigheid heeft hij niet alleen de tweede gouden eeuw van de fotojournalistiek, na de jaren twintig en dertig, meegemaakt, maar ook een bepalende rol gespeeld. Hij heeft fotografische geschiedenis geschreven, niet alleen door zijn bijdragen aan tijdschriften als Stern, Geo, Kristall en de Münchner Illustrierte, maar ook als art director, schrijver en filmmaker. Veel van zijn zwart-wit foto-essays behoren tot de grootste van de fotojournalistiek.

Als verslaggever voor Stern kreeg hij in 1964 de kans om de bokser Muhammad Ali te portretteren, en dat bleef hij 10 jaar lang met regelmatige tussenpozen doen. In 1966 vergezelden Hoepker en zijn toenmalige vrouw, Stern journaliste Eva Windmöller, de bokslegende in Londen en Chicago. In 1970 was Hoepker er met zijn camera bij toen Ali, die al enige tijd uit de ring was, zich voorbereidde op het “gevecht van de eeuw” tegen Joe Frazier. Hij ontmoette hem jaren later weer, toen hij al was verzwakt door Parkinson. Veel van deze foto’s zijn wereldwijd bekend en zijn iconen van de fotografie geworden. Ze zijn op grote schaal tentoongesteld in musea en vertegenwoordigd in vele collecties.

In 1976 verhuisde Hoepker naar New York als correspondent voor Stern en tot 1981 was hij directeur van de Amerikaanse editie van GEO. Van 1987 tot 1989 werkte hij als Art Director van Stern in Hamburg. In 1989 werd hij als eerste Duitser door Magnum geaccepteerd als volwaardig lid en van 2003 tot 2006 werd hij president van het agentschap. Thomas Hoepker is nu getrouwd met filmmaker Christine Kruchen; hij woont en werkt in New York.

© Thomas Hoepker, © Magnum Photos | Polar bear, Central Park Zoo, New York, 1984

Thomas Hoepker studeerde kunstgeschiedenis en archeologie en werkte vervolgens tussen 1960 en 1963 als fotograaf voor Münchner Illustrierte en Kristall, waar hij vanuit de hele wereld verslag deed. In 1964 trad hij als fotoreporter in dienst van het tijdschrift Stern.

Magnum begon met de distributie van Hoepker’s archieffoto’s in 1964. In 1972 werkte hij als cameraman en producent van docu-films voor de Duitse televisie en vanaf 1974 werkte hij samen met zijn vrouw, de journaliste Eva Windmoeller, eerst in Oost-Duitsland en daarna in New York, waar zij in 1976 als correspondenten voor Stern gingen werken. Van 1978 tot 1981 was Hoepker directeur fotografie voor de Amerikaanse editie van Geo.

Hoepker werkte als art director voor Stern in Hamburg tussen 1987 en 1989, toen hij een volwaardig lid van Magnum werd. Hij specialiseerde zich in reportages en stijlvolle kleurenfoto’s en ontving de prestigieuze Kulturpreis van het Deutsche Gesellschaft für Photographie in 1968. Naast vele andere prijzen voor zijn werk, ontving hij er een in 1999 van het Duitse Ministerie van Buitenlandse Hulp voor Death in a Cornfield, een TV-film over Guatemala. Hoepker woont tegenwoordig in New York. Hij maakt en produceert TV documentaires samen met zijn tweede vrouw Christine Kruchen.

Hij was voorzitter van Magnum Photos van 2003 tot 2006. Een retrospectieve tentoonstelling, met 230 beelden uit vijftig jaar werk, toerde in 2007 door Duitsland en andere delen van Europa.

© Thomas Hoepker, © Magnum Photos | Ali jumping from a bridge, Chicago, 1963

“En wat doet hij nu?” “Ik werk gewoon in opdracht,” zegt hij, met woorden die even zakelijk zijn als ze klinken. Dat geldt niet voor de levendige uitbundigheid van zijn fotografie. Hij sluit echter zijn ogen niet voor de ellende in de wereld en is nooit bezweken voor de verleiding om de verschrikkingen van de geteisterde plaatsen waar hij naartoe is gestuurd uit te buiten. Hij gaat in tegen de cynische constatering dat het vaak het geluk van de verslaggever is om het ongeluk van anderen vast te leggen, maar laat in zijn foto’s zien dat het ongeluk van anderen noodzakelijkerwijs voor iedereen geldt. Hij heeft nooit nagelaten zijn camera te gebruiken als een wapen in de strijd voor gerechtigheid.

Uiteindelijk zijn het altijd de mensen met al hun zorgen, nukken en eigenaardigheden, die de belangrijkste rol spelen. Hoepkers ongewone gevoel voor compositie gaat steevast hand in hand met een door en door humanistische gevoeligheid.”

Gebaseerd op een artikel van Freddy Langer voor de Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) in oktober 2021

USA. New York. Manhattan. 1981. Andy WARHOL in his “Factory” at Union Square. ©Thomas Hoepker/Magnum
USA, New York, NY, 1983. Downtown Manhattan with World Trade Center, seen from “lover’s lane” on the New Jersey waterfront.

Kom The Way It Was van Thomas Hoepker bezoeken tijdens Amsterdam Art Weekend 2022!