Tentoonstelling — Digitale kunst, Fotografie, Gemengde media, Installatie, Overig, Print, Textiel, Video | Film

Transferring Cultures into Bodies

Datum:
12 mei t/m 18 juni 2022
Deelnemer:
→ tegenboschvanvreden
Bloemgracht 57
1016 KE Amsterdam
Open:
  • woensdag 13:00—18:00
  • donderdag 13:00—18:00
  • vrijdag 13:00—18:00
  • zaterdag 13:00—18:00
Geopend op wo, do, vr, za

Curated by Adriana González Hulshof


Deelnemende kunstenaars:
Faig Ahmed (1982, AZ), Karim Adduchi (1988, MA/ES/NL), Lisa Konno (1992, JP/ NL), Paul Kooiker (1964, NL), Ana Navas (1984, VE/EC), Aimée Zito Lema (1982, NL/AR) & Elisa van Joolen (NL/IT)
12 mei – 18 juni 2022
Transferring Cultures into Bodies, installation view, photo: LNDW Studio

Adriana González Hulshof werd geboren in Mexico en groeide op in Peru en later in Nederland. Haar eigen herinneringen en ervaringen werden gevormd door een mix aan kleuren, klanken, een rijkdom aan beelden. Die achtergrond maakte haar nieuwsgierig naar de omgang met het krachtenveld van uiteenlopende culturen. Hoe kijk je naar de wereld als je opgroeit met een steeds wisselend perspectief van tradities en gebruiken en de waardesystemen die daarbij horen? Hoe beschouw je de wereld als je eigen kijken verankerd is in de beeldtaal van die verschillende culturen? 

De kunstenaars in Transferring Cultures into Bodies hebben met elkaar gemeen dat ze in De uitnodiging om ter gelegenheid van de tiende editie van het Amsterdam Art Weekend als curator een tentoonstelling te maken bij tegenboschvanvreden, betekende voor Adriana González Hulshof een mooie aanleiding om vanuit die persoonlijke vragen te kijken naar het werk van kunstenaars die zich bewegen op het snijvlak van beeldende kunst en mode. Mode en beeldende kunst kunnen verhalen vertellen over rituelen, over culturen, over de tijd, over het leven van mensen. Dat werd het uitgangspunt voor de tentoonstelling Transferring Cultures into Bodies.

De kunstenaars in Transferring Cultures into Bodies hebben met elkaar gemeen dat ze in hun werk, bewust of onbewust, hun culturele erfenis(sen) onderzoeken, breken met tradities en stereotypen, deze samenbrengen of juist in een nieuwe context plaatsen. Hun kunstpraktijk beweegt zich op verschillende gebieden, zoals beeldende kunst, mode, ambacht en massaproductie. Cultuur en subcultuur gaan hand in hand. Het werk van de kunstenaars laat zien dat al deze verschillende elementen met elkaar verweven zijn. Voor Faig Ahmed, Karim Adduchi, Lisa Konno, Paul Kooiker, Ana Navas, Aimée Zito Lema & Elisa van Joolen is het kunstenaarschap dynamisch en fluïde. Het richt zich op het vertellen van (sociaal maatschappelijke) verhalen en het op beeldende wijze presenteren van die verhalen. 

Faig Ahmed, Golden in the Garden, 2018
handgemaakt wollen tapijt

Faig Ahmed (1982, AZ) is een internationaal erkende kunstenaar uit Bakoe, Azerbeidzjan, die in 2007 zijn land vertegenwoordigde op de Biënnale van Venetië. Hij staat bekend om zijn conceptuele, sculpturale werk waarin de beeldtaal van tapijten centraal staat. Met zijn deconstructies van tradities en stereotypen rekt Ahmed visuele grenzen op: dat doet hij via de ongebruikelijke combinatie van het traditionele ambacht, dat doordrenkt is van geschiedenis en symboliek, met eigentijdse, digitaal vervormde beelden. Ahmed maakt de schetsen voor zijn tapijten op de computer en zet ingewikkelde traditionele weeftechnieken in om ze te realiseren. Golden in the Garden, uit 2018, is zo’n tapijt. Het is, zoals alle tapijten van Ahmed, met de hand gemaakt volgens een conventioneel patroon waarbij dat patroon als het ware ‘aangetast’ is. Hier lijkt het alsof een goudgele verfvlek rechtstreeks uit het blik over het tapijt werd uitgegoten. Met het verstoren van het oorspronkelijke beeld laat Ahmed zien dat, zoals hij zelf zegt, “Ideas that have been formed for ages, are being changed in moments.”

Karim Adduchi, Nefertiti, 2020
geborduurde zijden draad

Karim Adduchi (1988, MA/ES/NL) is illustrator en modeontwerper. Hij groeide op in de bergen van Imzouren in Marokko, en woonde geruime tijd in Spanje. Na een kunstopleiding in Barcelona verhuisde hij naar Amsterdam om zich hier verder te ontwikkelen. In zijn eerste show, waarmee hij de aandacht van de internationale pers trok, speelde zijn persoonlijke achtergrond een grote rol. Hij werd een ‘role-model’ als pleitbezorger voor de vermenging van culturen. Adduchi schuwt het niet om politieke elementen in zijn werk te gebruiken: zo droeg hij een andere show op aan Syrische vluchtelingen en betrok hen in zijn werk. Zijn persoonlijke en nieuwe benadering van de uitwisseling tussen Arabische en westerse culturen is bijzonder en invloedrijk. In de tentoonstelling is het werk Nefertiti opgenomen, een prachtig werk gemaakt uit geborduurde zijden draad. De kunsthistorische referentie naar het wereldberoemde Egyptische beeld wordt subtiel vermengd met verwijzingen naar religieuze regels voor het bedekken van het gelaat, maar ook naar de mondkapjes die verplicht waren tijdens de pandemie. 

Lisa Konno, Henk, 2022

Lisa Konno (1992, JP/ NL) is modeontwerper, filmmaker en kunstenaar. Haar werk kenmerkt zich door de combinatie van activisme, esthetiek en humor. Duurzaamheid en culturele identiteit spelen een centrale rol. Konno werkt aan projecten die mode gebruiken om maatschappelijk relevante onderwerpen te verbeelden. In 2015 begon ze met het maken van collecties van textielafval die uitspraken deden over de onethische gewoonten van de mode-industrie. Sinds het werk aan de korte film NOBU – een gestileerd portret van haar vader – werd het maken van films een manier om door middel van mode verhalen te vertellen. Adriana González Hulshof heeft voor de tentoonstelling werken uit een film-drieluik bij elkaar gebracht. De kostuums uit de drie films, NOBU, BABA, en Henk bestaan uit lange jassen in verschillende kleuren en materialen, die in de installatie worden gepresenteerd met de bijbehorende film. 

Paul Kooiker, Untitled, 2022
archival ink on rag paper

Paul Kooiker (1964, NL) is eerder een installatie-kunstenaar dan een fotograaf pur sang. Kooiker is niet op zoek naar het perfecte fotografische beeld. Zijn werk ontstaat altijd in de postproductie, in de selectie en manipulatie van zijn beelden. In de afgelopen jaren maakte Kooiker naast zijn autonome werk veel foto’s voor modemerken en magazines. Hij heeft samengewerkt met merken als Rick Owens en Marni en modeseries gepubliceerd in o.a. Vogue Italia, Dazed, Another Magazine, Vanity Fair, M le Monde,  New York Times Magazine. Deze mode opdrachten bieden Kooiker de ruimte om te experimenteren met nieuwe ideeën voor zijn werk.

Ana Navas, Ballerina (in motion) with a Spanish tutu, 2022
acryl verf, industriële textiel en handgeschilderde kopieën van de patronen

Ana Navas (1984, VE/EC) is een multimedia kunstenaar. In haar werk richt ze zich op de relatie tussen ‘hoge’ en populaire cultuur. Begrippen als transformatie, assimilatie en toe-eigening spelen daarbij een belangrijke rol. Navas onderzoekt de constante transformaties van artistieke ideeën, vormen en beelden. In het afterlife van een kunstwerk wordt zichtbaar hoe het geannexeerd wordt door andere visuele ‘talen’, zoals de wereld van de marketing en reclame, maar ook de digitale wereld, en hoe het daarmee in steeds wisselende vormen doorsijpelt in het dagelijks leven. In haar beeldtaal verbindt ze massa-geproduceerde huishoudelijke artikelen met objecten die ze zelf maakt, koppelt ze de formele esthetiek van het modernisme aan alledaagse materialen, en gebruikt ze olieverf om te experimenteren met de op het internet geraadpleegde do-it yourself technieken. Zo bevraagt Ana Navas de relatie tussen kunst en het dagelijks leven, tussen origineel en kopie. 

Aimée Zito Lema & Elisa van Joolen
Links: Our Rags Magazine, 2022 (voorzijde), papier gemaakt van gebruikte kleding, zeefdruk en plastic stickers Rechts: Our Rags Magazine, 2022 (achterzijde), papier gemaakt van gebruikte kleding, inkjet print, plastic sticker

Our Rags Magazine is een project geïnitieerd door beeldend kunstenaar Aimée Zito Lema (1982, NL/AR) en ontwerper Elisa van Joolen (1983, NL/IT). In dit samenwerkingsproject onderzoeken ze processen van transformatie, waarbij ze voorstellen doen voor nieuwe vormen van collectieve productie die het hergebruik van textiel (kleding) centraal stellen. Our Rags Magazine bevraagt ons consumptiegedrag en de relatie met de wereld waarin we leven. Het project ging van start met een workshop waarin kinderen werden uitgenodigd om nieuwe manieren te bedenken om kleding te maken. De workshop draaide om het ontleden van door de kinderen afgedankte kledingstukken. Vervolgens werden al die kledingstukken in kleine stukjes gesneden en gerecycled tot een nieuw materiaal: papier. Een Nederlandse windmolen in Loenen (NL) beheerst nog steeds de eeuwenoude techniek van het transformeren van oude lompen in papier op katoenbasis. Ze transformeerden de versnipperde kledingstukken tot grove papieren vellen die de materiële basis van het project vormen. De kinderen kregen het vodden-papier terug om er samen hun nieuwe fantasievolle kleding van te maken.

Our Rags Magazine – dat eind mei wordt gepresenteerd – breidt de mogelijkheden van het gerecyclede materiaal nog verder uit, door een modepublicatie te maken die op dit materiaal wordt gedrukt. Een magazine waarvan de pagina’s niet alleen de kledingstukken laten zien, maar de kledingstukken zijn. Het magazine is ontworpen door Elisabeth Klement en bevat bijdragen van fotograaf Janneke van der Hagen en schrijvers Maria Barnas en Persis Bekkering. Our Rags is bedoeld om het bedenken van nieuwe mogelijkheden voor ons modesysteem te stimuleren en wil een ode zijn aan het collectief creëren. Our Rags Magazine is deel van het project Pulp. In dit doorlopende samenwerkingsproject reflecteren Aimée Zito Lema en Elisa van Joolen op de levensduur van een kledingstuk, of het nu gaat om de immateriële herinnering aan een kledingstuk of om de fysieke aanwezigheid, de materialiteit ervan. Centraal in het project Pulp staat het idee van transformatie. 

Adriana González Hulshof (1981, Mexico-Stad, MX) was oprichter en directeur van Amsterdam Art Weekend (2012-2018). Momenteel is zij zakelijk directeur van Museum Kranenburgh, Bergen, Noord-Holland. Ze werkte voor de Nationale Opera & Ballet. Ze ontwikkelde kunstprogramma’s en samenwerkingsverbanden voor organisaties zoals het Prins Claus Fonds met het Museo de Antioquia in Medellín, ArtHub Asia in Shanghai, het International Documentary Film Festival Amsterdam en anderen. Ook heeft ze gewerkt als curator, adviseur, galeriehouder en kostuumontwerper.