Upstream Gallery presenteert met trots een nieuwe solotentoonstelling van Jeroen Jongeleen’s: Grey Zone Tactics: Black Ops, White Noise. De werken in deze tentoonstelling bouwen voort op zijn eerdere hardloopwerken maar zijn meer dan ooit doordrongen van een politieke laag. De crises van deze tijd, zoals oorlogsconflicten en de dreiging van klimaatverandering, zijn voelbaar in een reeks werken die gebruikmaken van diverse media, waaronder video, sculptuur en tekst.
Jongeleens werk ontstaat vrijwel altijd in de publieke ruimte, waar hij sporen achterlaat die hij documenteert. Met zijn interventies stimuleert hij het vrije gebruik van de openbare ruimte, gedreven door zijn overtuiging dat vrijheid van meningsuiting- en beweging de kern vormen van een echte democratische samenleving. Vanuit dit uitgangspunt onderzoekt hij zijn rol als individu en burger binnen bredere politieke kwesties. Zonder een moreel oordeel te vellen of met de vinger te wijzen, legt hij de machtsrelaties bloot die zich in de openbare ruimte afspelen.
Met de titel van de tentoonstelling verwijst Jongeleen naar de grijze zone tussen vrede en oorlog in internationale betrekkingen. Een onduidelijke ruimte, waarbij (nog) geen direct conflict plaatsvindt, maar wel tactieken gebruikt worden zoals spionage, desinformatie en cyberaanvallen. Deze vormen van hybride oorlogsvoering zijn vaak onzichtbaar voor het individu, maar spelen een cruciale rol in hedendaagse wereldwijde conflicten. Jongeleen opereert zelf ook in een grijs gebied: de schemerzone tussen legaliteit en illegaliteit. Hij begeeft zich op plekken waar hij officieel niet mag zijn en laat sporen achter die soms grenzen aan vandalisme. Deze tussenruimte, waarin regels vervagen en acties ambigu worden, vormt het speelveld voor zijn werk en weerspiegelt de complexe dynamiek van moderne conflicten.