De Duitse kunstenaar Christian Hellmich maakt schilderijen die abstractie combineren met stedelijke en industriële thema’s, waarbij alledaagse architectonische motieven worden getransformeerd tot ingebeelde, maar herkenbare omgevingen. Zijn kenmerkende stijl wordt gekarakteriseerd door gestuele abstractie, asymmetrisch gerangschikte kleurvlakken en geometrische rasterpatronen die de beeldruimte fragmenteren tot dynamische, gelaagde composities.
In zijn nieuwste expositie, “Fringe”, laat Hellmich zich inspireren door de buitenwijken van Berlijn, waar de melancholie van achterafstraatjes verweven is met persoonlijke herinneringen. De tentoonstelling weerspiegelt het unieke karakter van de Berlijnse randgebieden, waar rauwe stedelijke charme samensmelt met Hellmichs jeugdherinneringen aan Stadtranderholung—jeugdvakanties aan de stadsranden. Deze uitjes, vaak georganiseerd door sociale welzijnsorganisaties, boden betaalbare vakanties dichtbij huis.
Hellmichs creatieve proces begint met chaotische, expressieve composities die geleidelijk overgaan in gestructureerde, abstracte patronen. Uit deze wanorde ontstaan objecten die hij verfijnt en transformeert. Tijdens dit proces verschijnen en verdwijnen objecten, waardoor de grens tussen achtergrond en voorgrond vervaagt. Deze voortdurende wisselwerking creëert een vloeiende dialoog tussen ruimte en vorm, en nodigt toeschouwers uit in een dubbelzinnige maar intrigerende wereld waar het reële en het ingebeelde samenkomen.