Solo Tentoonstelling van Ruud van Empel
Galerie Fontana presenteert Making Nature, de eerste solotentoonstelling van de Nederlandse conceptuele fotograaf Ruud van Empel (1958) in de galerie. Fotografische assemblages leunen aan tegen de notie van auteurschap en realisme, terwijl de kunstenaar de beheersing van de ecologische ruimte onderzoekt door middel van digitale en analoge manipulatie. Gezien de controle van de mens over de natuur is dit voor Ruud een nauwgezette en arbeidsintensieve praktijk waarin concept en fotomontage samenkomen om een naturorealistisch gevoel te inspireren.
Deze tentoonstelling geeft een overzicht van het werk van de kunstenaar van de afgelopen tien jaar en omvat zijn nieuwste serie Pollution (2021) en de onthulling van een gloednieuw werk van de kunstenaar, Floresta #10 (2023). Weelderige details, gecreëerd door de kunstenaar, trekken de kijker mee in uitgestrekte verbeelde landschappen. Tegelijkertijd is er een duisternis in de zachte esthetiek van Pollution (2021). Van Empel vangt met succes onze aandacht in een bijna poëtische weergave van de donkere onderbuik die bestaat als gevolg van onze bemoeienis met de ecologie – de zachte edelstenen van een olielek zinspeelt op een soort pseudo-omgeving die zich voor de kijker ontvouwt. Voor de kunstenaar zijn deze recentere werken een experiment in het bereiken van expressionisme binnen de fotografie, Willem de Kooning is een esthetische inspiratie in termen van abstractie en compositie.
In de afgelopen jaren is het werk van Van Empel geleidelijk overgegaan van portretten naar de natuur en vervolgens naar meer abstract werk, met de schilderkunst als belangrijke stimulans. Historische verwijzingen spelen een belangrijke rol in Van Empels werk, verweven met visuele normen die zijn ontleend aan de westerse portretkunst, waardoor een bijna surrealistische omgeving ontstaat waarin de voorgestelde onderwerpen kunnen worden onderzocht. Dit wordt geïllustreerd in de serie Generation (2010), waarin de kunstenaar een scène voorstelt die doet denken aan een school uit de jaren 60 – waarin leerlingen hun ‘klassenfoto’ maken.
Van Empel selecteert voorbeelden uit een overvloed aan beelden die de kunstenaar heeft verzameld en is een purist in zijn toepassing van fotomontage, gezien het feit dat zijn gelaagdheid en het combineren van beelden geen morphing-technieken onderschrijven. Subtiele beeldmanipulaties worden toegepast op onderwerpen, wat resulteert in een groot psychologisch effect, waardoor een ongelooflijke verbeeldingskracht wordt getoond in zijn detailgeoriënteerde meesterwerken. De werken zijn niet alleen indrukwekkend in hun attributen, maar je kunt ook niet voorbijgaan aan de intensiteit van de kleur. Zijn nieuwste werken zijn gemaakt op archival pigmentprint, sommige gemonteerd op dibond, en tonen naakte kleuren in al hun levendigheid. We nodigen je uit om de uitgebreide en diverse vaardigheden te bekijken die Ruud van Empel de afgelopen tien jaar heeft getoond in zijn uitbreiding van het medium fotografie.