Van Zijll Langhout / Contemporary Art presenteert met gepaste trots de solo tentoonstelling ‘Strange Glow’ van James Beckett tijdens de Amsterdam Art week. ‘Strange Glow’ is vooral een oefening in het samenpersen van afwijkende bronnen – een spel met het associatieve en onzinnige. Als assemblage bevatten deze stukken achtergronden van architectonische reproductie, opgelegd met schijnbaar willekeurige objecten en fragmenten uit het nieuws. De tentoonstelling is een uitbreiding op Becketts eerdere ‘Strange Glow’- presentatie. James Beckett (ZA/NL) 1977, Harare Zimbabwe, was resident aan de Rijksakademie (2001-2002) waarna hij de Prix de Rome won voor Kunst in de Openbare Ruimte. Zijn werken bevinden zich onder meer in de openbare collecties van het Stedelijk Museum Amsterdam en Centre Pompidou in Parijs. Momenteel woont en werkt hij in New York en Amsterdam. The opening van de tentoonstelling is donderdag 30 mei. De tentoonstelling is te zien t/m 13 juli.
Strange Glow | James Beckett
- Datum:
- 30 mei t/m 13 juli 2024
- Deelnemer:
-
→ Van Zijll Langhout / Contemporary Art
Brouwersgracht 161
1015 GG Amsterdam - Open:
- woensdag 10:00—17:00
- donderdag 10:00—17:00
- vrijdag 10:00—17:00
- zaterdag 10:00—17:00
- Admission
- Free admission
Je gaat je aanmelden voor
Strange Glow | James Beckett
30 mei, 12:00 AM — Van Zijll Langhout / Contemporary Art
Related events
Missing Mirror | group exhibition
Sinds de uitvinding van fotografie in de 19e eeuw is de technologie van het medium voortdurend geëvolueerd. Beeldmanipulatie is altijd een onderdeel geweest van fotografie, van donkere kamertechnieken tot de magie van programma's als Photoshop. Kunstmatige intelligentie is de meest recente ontwikkeling die het makkelijker dan ooit maakt om beelden te creëren die verbazingwekkend 'echt' lijken, maar fundamenteel los staan van de werkelijkheid.AI gebruikt fotografie niet als eindproduct, maar kan hyperrealistische beelden genereren op basis van foto's, wat diepgaande maatschappelijke vragen oproept. Als het blote oog geen onderscheid kan maken tussen een door AI gegenereerde afbeelding en een foto, wat betekent dat dan voor ons begrip van fotografie? En als AI beelden genereert op basis van een geschiedenis van fotografie, zijn de beelden die ze genereren dan niet nog steeds 'fotografisch', ook al zijn het strikt genomen geen foto's?
31 mei t/m 11 sep — FoamTHE FUTURE IS EQUAL | EXHIBITION BY YOUNG COLLECTORS CIRCLE
Vrouwelijke kunstenaars verdienen slechter dan hun mannelijke collega’s. Ook zijn ze minder zichtbaar, en worden ze minder vaak aangekocht door musea. Dat blijkt uit onderzoek van de Boekman Stichting in opdracht van het Niemeijer Fonds. De conclusie is duidelijk: er moet meer over vrouwelijke kunstenaars worden geschreven, er moet vaker en stelselmatiger werk van vrouwen worden getoond en er moet weer werk van vrouwen worden gekocht. Wees welkom bij de feestelijke opening van deze all female groepstentoonstelling die is samengesteld door Young Collectors Circle. Deelnemende kunstenaars zijn o.a. Shani Leseman, Sarah Mei Herman en Hedy Tjin. De volledige line-up wordt binnenkort bekend gemaakt.
29 mei t/m 12 sep — Capital CGarlands | Jason Hendrik Hansma (opening)
Op 13 september 2024 opent Garlands door Jason Hendrik Hansma feestelijk bij Marwan van 17:00 tot 20:00 uur. De expositie is gecureerd door Dee Hehewerth, Tim Mathijsen en Tirza Kater.Garlands is een kunsttentoonstelling, met werken van Jason Hendrik Hansma, en markeert de afsluiting van een jarenlang proces waarin Jason en Marwan vier presentatiemomenten doorliepen. Dit alles terwijl we de ritmes verkennen van het maken van tentoonstellingen voor onze vorm als een collectieve, door kunstenaars beheerde projectruimte.
13 sep — Marwan